Motivasjon hos sykepleiestudenter
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6156Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn og formål: Det forekommer økende søkertall til sykepleieutdanningen, og flere har utdanningen som førsteprioritet. Studier har vist at motivasjon er viktig i forhold til utdanning, og at studentenes motivasjon er avgjørende for god profesjonutøvelse. Formålet med artikkelen er å undersøke sykepleiestudentenes indre- og ytre motivasjon for utdanningsvalget, motivasjonen gjennom studiet, samt sammenhengen mellom ulike faktorer og endringen i ytre- og indre motivasjon. Formålet med den tematiske fordypningen er å utdype og avklare betydningen av begrepene motivasjon og utdanning. Begrepene blir knyttet til sykepleierstudenter.
Teoretisk rammeverk: Teorier og litteratur om motivasjon og utdanning danner begrepsmessig ramme for studien.
Metode: Artikkelen er en longitudinell studie basert på data fra StudData, der det ble utlevert et spørreskjema første- og siste studiesemester ved OsloMet, Høgskulen på Vestlandet og NORD Universitet. Dataanalysen er gjort med SPSS. I den tematiske fordypningen ble det gjort litteratursøk i databasene: SveMed+, Medline, Cinahl, pensumbøker og annen relevant litteratur.
Resultater: De viktigste indre motivasjonsfaktorene for å velge sykepleieutdanningen var: å hjelpe andre, ha en interessant jobb og en samfunnsnyttig jobb, mens de ytre motivasjonsfaktorene var sikkerhet mot arbeidsløshet og gode muligheter til å avansere. Resultatene viser at både indre- og ytre motivasjon øker fra første- til siste semester, mens indre motivasjon holdes stabil. Det ble vist en sammenheng mellom de som søkte sykepleieutdanningen som førsteprioritet og ytre motivasjon, og sammenheng mellom indre motivasjon og høyere utdanning.
Konklusjon: Sykepleierstudentene angir å være mer indre motivert enn ytre motivert for å søke utdanningen. Ytre motivasjon øker gjennom studiet, mens indre motivasjon holdes mer stabil. En viktig implikasjon for sykepleierutdanningen er å opprettholde motivasjonen til studentene. Det sees en sammenheng mellom ulike faktorer og endringen i ytre- og indre motivasjon. Litteraturen definerer motivasjon ulikt, og det er derfor nødvendig med en definisjons- og begrepsavklaring. Background: The number of applicants to Nursing Schools are increasing, and more applicants has this education have their first priority. Studies have shown that motivation is an important factor for education, and students’ motivation are crucial for a well-practicing profession. The purpose of the article is to examine nursing students’ intrinsic- and extrinsic motivation regarding their educational choice, their motivation during the studies, and the connection between different factors and the change in intrinsic- and extrinsic motivation. The purpose of the thematic specialization is to amplify and explain the terms motivation and education. These terms are being linked to nursing students.
Theoretical framework: Theories about motivation and education is forming the conceptual framework for this study.
Method: The article is a longitudinal study based on data from StudData, where a survey was handed out first and last semester at OsloMet, Western Norway University and North University. Data was analyzed with SPSS. The literature searcges for the thematic specialization have been done in the following databases: SveMed+, Medline, Cinahl, curriculum as well as other relevant literature.
Results: The most important intrinsic motivational factors for choosing the School of Nursing were: to help others, have an interesting job, and doing a useful job for the society. Extrinsic motivational factors, such as being certain of not being unemployed, and opportunities of getting a job promotion, were also important factors when applying. The results show that both intrinsic and extrinsic motivation increases from first to last semester, while the intrinsic motivation is stable. We found an association between having School of Nursing as their first priority and extrinsic motivation, as well as an association between intrinsic motivation and previous higher education.
Conclusion: Nursing students are more intrinsic motivated than extrinsic motivated when applying for the education. Extrinsic motivation increases during the studies, while intrinsic motivation is stable. An important implication is to maintain the students’ motivation. There is an association between different factors and change in extrinsic and intrinsic motivation. The literature defines motivation differently. It is therefore necessary with a further clarification of this term.
Keywords: Nursing Students, Motivation, Selection of education, Quantitative methods.
Beskrivelse
Master i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling