dc.contributor.advisor | Sigurjonsdottir, Sigridur | |
dc.contributor.author | Nafstad, Sigrid | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T09:25:32Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T09:25:32Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/6121 | |
dc.description | Master i læring i komplekse systemer | en |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er todelt og inneholder en teoretisk og en empirisk del. I den teoretiske delen presenteres forskning på kognitive biaser og praktisk bruk av atferdsvitenskapelige virkemidler innen ulike offentlige tjenester. Videre presenteres overføringspotensiale til digitaliseringen av offentlige tjenester i Norge, og en gjennomgang av en digitaliseringsprosess og hvilke atferdsvitenskapelige virkemidler som er tatt i bruk.
I den empiriske delen presenteres et eksperiment der de ulike atferdsvitenskapelige virkemidler tas i bruk for å øke andelen pant som leveres inn på en høgskole. Eksperimentet førte til en 190% økning av innlevert pant. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for atferdsvitenskap | en |
dc.relation.ispartofseries | MALKS;2018 | |
dc.subject | Cognitive bias | en |
dc.subject | Kognitive biaser | en |
dc.subject | Atferdsvitenskap | en |
dc.subject | Digitalisering | en |
dc.subject | Digitization | en |
dc.subject | Dual process theory | en |
dc.subject | Valg | en |
dc.subject | Choice | en |
dc.title | Hva påvirker valgene våre? Verktøy og virkemidler for å forme valgsituasjoner | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |