dc.contributor.author | Skogsaas, Bente Margrethe Pettersen | |
dc.contributor.author | Valeberg, Berit Taraldsen | |
dc.date.accessioned | 2017-12-04T10:12:08Z | |
dc.date.accessioned | 2017-12-14T11:49:05Z | |
dc.date.available | 2017-12-04T10:12:08Z | |
dc.date.available | 2017-12-14T11:49:05Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Skogsaas BM, Valeberg BT. Forventninger til hva mastergradskompetanse kan bidra med i klinisk praksis.. Sykepleien Forskning. 2017 | en |
dc.identifier.issn | 1890-2936 | |
dc.identifier.issn | 1891-2710 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/5415 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Videreutdanninger i spesialsykepleie er i ferd med å bli mastergradsutdanninger. Folk har generelt positiv innstilling til mastergrad, mens andre har motforestillinger mot «akademisering» og «overkvalifisering». Hensikt: Utforske anestesi- og intensivfagmiljøenes forventninger til mastergradskompetanse. Metode: Vi gjennomførte tre fokusgruppeintervjuer med anestesi- og intensivsykepleiere i tre helseforetak. De var ledere, fagutviklere, erfarne og nyutdannete. Vi anvendte tematisk innholdsanalyse i analysen og tolkningen av meningssystemer. Temaet «forventninger til mastergradskompetanse» er utviklet ut fra hvordan samtalene kretset omkring positive og negative meningsuttalelser. Resultat: Med mastergradsnivå forventes det at sykepleiernes språk og evne til kritisk tenkning videreutvikles, integreres i profesjonskunnskapen og avspeiles i måten de fremtrer og samhandler på i praksishverdagen. Mange forventer at mastergradsutdannete har bedre kompetanse og større forutsetninger for å tilfredsstille kravet om kunnskapsbasert praksis (KBP). Anestesi- og intensivsykepleie betraktes som praktiske yrker, og bekymringer dreier seg om hvorvidt mastergradsutdanningene gir like høyt ferdighetsnivå og fagteoretisk kompetanse som ved videreutdanning. Konklusjon: Merverdien til et mastergradsstudium ligger i språket og evnen til kritisk tenkning samt utøvelsen av kunnskapsbasert praksis. Helseforetak og utdanningsinstitusjoner bør arbeide tett sammen med å utvikle utdanningsmodeller, studieprogram og pedagogisk tilrettelegging, slik at ferdighetsnivået opprettholdes i et mastergradsstudium. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Norsk sykepleierforbund | en |
dc.subject | Mastergrader | en |
dc.subject | Videreutdanning | en |
dc.subject | Spesialsykepleie | en |
dc.title | Forventninger til hva mastergradskompetanse kan bidra med i klinisk praksis. | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2017-12-04T10:12:08Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.cristin | 1522370 | |
dc.source.journal | Sykepleien Forskning | |