Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkogsaas, Bente Margrethe Pettersen
dc.contributor.authorValeberg, Berit Taraldsen
dc.date.accessioned2017-12-04T10:12:08Z
dc.date.accessioned2017-12-14T11:49:05Z
dc.date.available2017-12-04T10:12:08Z
dc.date.available2017-12-14T11:49:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSkogsaas BM, Valeberg BT. Forventninger til hva mastergradskompetanse kan bidra med i klinisk praksis.. Sykepleien Forskning. 2017en
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.issn1891-2710
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5415
dc.description.abstractBakgrunn: Videreutdanninger i spesialsykepleie er i ferd med å bli mastergradsutdanninger. Folk har generelt positiv innstilling til mastergrad, mens andre har motforestillinger mot «akademisering» og «overkvalifisering». Hensikt: Utforske anestesi- og intensivfagmiljøenes forventninger til mastergradskompetanse. Metode: Vi gjennomførte tre fokusgruppeintervjuer med anestesi- og intensivsykepleiere i tre helseforetak. De var ledere, fagutviklere, erfarne og nyutdannete. Vi anvendte tematisk innholdsanalyse i analysen og tolkningen av meningssystemer. Temaet «forventninger til mastergradskompetanse» er utviklet ut fra hvordan samtalene kretset omkring positive og negative meningsuttalelser. Resultat: Med mastergradsnivå forventes det at sykepleiernes språk og evne til kritisk tenkning videreutvikles, integreres i profesjonskunnskapen og avspeiles i måten de fremtrer og samhandler på i praksishverdagen. Mange forventer at mastergradsutdannete har bedre kompetanse og større forutsetninger for å tilfredsstille kravet om kunnskapsbasert praksis (KBP). Anestesi- og intensivsykepleie betraktes som praktiske yrker, og bekymringer dreier seg om hvorvidt mastergradsutdanningene gir like høyt ferdighetsnivå og fagteoretisk kompetanse som ved videreutdanning. Konklusjon: Merverdien til et mastergradsstudium ligger i språket og evnen til kritisk tenkning samt utøvelsen av kunnskapsbasert praksis. Helseforetak og utdanningsinstitusjoner bør arbeide tett sammen med å utvikle utdanningsmodeller, studieprogram og pedagogisk tilrettelegging, slik at ferdighetsnivået opprettholdes i et mastergradsstudium.en
dc.language.isonben
dc.publisherNorsk sykepleierforbunden
dc.subjectMastergraderen
dc.subjectVidereutdanningen
dc.subjectSpesialsykepleieen
dc.titleForventninger til hva mastergradskompetanse kan bidra med i klinisk praksis.en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2017-12-04T10:12:08Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1522370
dc.source.journalSykepleien Forskning


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel