dc.contributor.advisor | Strømgren, Børge | |
dc.contributor.author | Lund, Ingvild Rødin | |
dc.date.accessioned | 2017-08-24T10:20:40Z | |
dc.date.available | 2017-08-24T10:20:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/5164 | |
dc.description | Master i læring i komplekse systemer | language |
dc.description.abstract | Lesing er ansett som en grunnleggende ferdighet i norsk skole og utviklingen av dårlige leseferdigheter kan føre til vansker i senere arbeidsliv og dagligliv. I tillegg er dårlige leseferdigheter vist å ha sammenheng med andre utfordringer i skolen som problematferd, skolefaglige vansker og lav sosial kompetanse. Norske elevers leseferdigheter blir vurdert i de internasjonale undersøkelsene PISA og PIRLS, der Norge ligger langt bak land det er naturlig å sammenligne seg med. Som følge av disse resultatene har politikerne igangsatt flere tiltak for å bedre leseferdighetene blant norske elever som læreplanverket Kunnskapsløftet (LK06) og strategiplanen Gi rom for lesing - strategi for stimulering av leselyst og leseferdighet 2003-2007. Tiltakene har enda ikke bidratt til en tydelig endring eller forbedring av senere resultater ved PISA og PIRLS. Det er dermed bekymringsfullt at så mange som 20-25% av elevene i norske skoler ikke har utbytte av den ordinære undervisningen og at enkeltvedtak om spesialundervisning ser ut til å øke med stigende klassetrinn. Dette kan være et tegn på at norske skoler mangler redskapene og kunnskapen til å oppdage elever med vansker tidlig nok og når disse først er oppdaget kunne gripe inn med effektive intervensjonsmetoder. Et system som kan bidra til å systematisere og integrere evidensbasert praksis for å fremme gode leseferdigheter er rammeverket Respons to Intervention (RtI). RtI vektlegger tre viktige prinsipper; tidlig kartlegging, tidlig intervensjon og en løpende vurdering av elevenes utbytte og fremgang av intervensjonene. I Norge er RtI allerede integrert i den skoleomfattende tiltaksmodellen Integrering av støtte til positiv atferd, læring og sosial samhandling (I-PALS). I-PALS skal bidra til en systematisk og dynamisk vurdering av hver enkelt elevs læringsutbytte og videre oppfølging. En komplementær intervensjonsmetode for å fremme adekvat leseutvikling er Presisjonsopplæring (PO). PO er en atferdsanalytisk opplæringsmetode bestående av ulike strategier og teknikker for å evaluere elevens læringsutbytte | language |
dc.language.iso | nb | language |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for atferdsvitenskap | language |
dc.relation.ispartofseries | MALKS;2017 | |
dc.subject | Presisjonsopplæring | language |
dc.subject | Standardiserte tester | language |
dc.subject | Avkoding | language |
dc.subject | Staving | language |
dc.subject | Atferdsanalyse | language |
dc.subject | Response to Intervention | language |
dc.subject | Leseferdigheter | language |
dc.subject | Tidlig intervensjon | language |
dc.title | Bruk av presisjonsopplæring innen et RtI rammeverk for å lære inn grunnleggende leseferdigheter. | language |
dc.title.alternative | RtI som rammeverk for presisjonsopplæring: Et mulig effektivt verktøy for etableringen av grunnleggende leseferdigheter? Artikkel 1 | language |
dc.title.alternative | Bruk av presisjonsopplæring for å etablere grunnleggende leseferdigheter hos 5 elever på 3.trinn. Artikkel 2 | language |
dc.type | Master thesis | language |
dc.description.version | publishedVersion | language |