Ungdoms bruk av skolehelsetjenesten
Master thesis
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/4773Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Skolehelsetjenesten betegnes som den viktigste helsetjenesten rettet mot barn og unge, men studier av sammenheng mellom ungdoms helse og bruk av skolehelsetjenesten er mangelfull.
Hensikt: Studiens hensikt var å kartlegge sammenheng mellom jenter og gutters egenrapporterte fysiske, psykiske og sosiale helse, og økt bruk av skolehelsetjenesten.
Design: Studien er en tverrsnittsundersøkelse, og datagrunnlaget er fra Ung i Oslo 2015 hvor 12449 ungdommer fra offentlige og private ungdomsskoler i Oslo besvarte spørreskjema vinteren 2015.
Resultat: Funnene viser at 49 % av jentene og 40 % av guttene oppgir å ha brukt skolehelsetjenesten i løpet av de siste 12 månedene. En av ti ungdommer oppgir å ha brukt skolehelsetjenesten tre ganger eller mer. Det å være jente, samt egenrapporterte utfordringer knyttet til fysisk, psykisk og sosial helse, øker oddsen for økt bruk av skolehelsetjenesten. Depressive plager og mobbing er faktorer som i særlig grad gir økt odds for økt bruk av skolehelsetjenesten for både jenter og gutter. Resultatene viser en tendens til at fysiske plager er viktigere for gutters økte bruk enn jenters, og konflikt i hjemmet er viktigere for jenters økte bruk enn for gutters.
Konklusjon: Funnene understreker skolehelsetjenestens viktighet for ungdommer som opplever utfordringer knyttet til fysiske, psykiske og sosiale faktorer. Resultatene understreker også viktigheten av at helsesøster har kompetanse på å møte ungdom med disse utfordringene, og behovet for evaluerte tiltak for intervensjon. Background: The school health service is considered the most important health service targeting children and adolescents. However, studies examining the relationship between adolescent health and their use of the school health service are lacking.
Purpose: The purpose of this study was to examine the association between girls’ and boys´ self-reported health related to physical, mental and social factors in relation to increased use of the school health service.
Design: This study is a cross-sectional study, and the source data are taken from the “Young in Oslo study” where 12449 adolescents from public and private secondary schools answered a questionnaire during the winter of 2015.
Results: The findings show that 49 % of the girls and 40 % of the boys report having used the school health service during the last 12 months, and 10 % report having used it three times or more. Female gender and self-reported challenges related to physical, mental and social health increase the odds of more frequent use of the school health service. Depressive symptoms and being bullied are factors that particularly increase the odds for more frequent use of the school health service both for girls and for boys. The results show a trend towards physical complaints being more important for the boys’ increased use than for the girls, while conflicts at home seem to be a more important factor for girls than boys.
Conclusion: The findings emphasize the important role of the school health service for adolescents who experience challenges related to physical, mental and social factors. The results also underline the importance of school nurses having sufficient qualifications to meet the adolescents struggling with these challenges and the need for evaluated measures for intervention.
Beskrivelse
Master i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling