Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFougner, Marit
dc.contributor.authorStokkenes, Grete
dc.date.accessioned2010-10-19T13:51:31Z
dc.date.available2010-10-19T13:51:31Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationFougner, M. & Stokkenes, G. (2010). Caserapport – studentenes kritiske vurdering av egen fysioterapi praksis – en relevant metode for bacheloroppgaven. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 6(1), 83-92en_US
dc.identifier.issnPrint: 1504-3614
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/438
dc.description.abstractArtikkelen belyser og argumenterer for å bruke caserapporter som et alternativ til de forskningsmetoder som tradisjonelt har vært benyttet i bacheloroppgaven i fysioterapi i tredje studieår. Caserapportens relevans beskrives i lys av kunnskap om klinisk resonnering. Metoden gir fysioterapistudenter mulighet til å videreutvikle ferdigheter og forståelse i utøvelse av pasient-/klientrettet arbeid som er forankret i egen praksis. Artikkelen løfter fram problemstillinger knyttet til studenters vurderinger av ulike valg og prioriteringer i utøvelsen av kunnskapsbasert praksis. Med utgangspunkt i en caserapport illustreres noen utfordringer med å forene forskningsbasert kunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap på en konstruktiv måte. Artikkelen beskriver også et eksempel på en caserapport som er et samarbeidsprosjekt mellom to studenter. Den ene har behandlet en pasient med kroniske smerter, mens den andre har fungert som en ”kritisk venn” som har diskutert og stilt flere kritiske spørsmål som gir grunnlag for refleksjon over praksis og utvikling av økt kunnskap om klinisk resonnering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Bodø ved Institutt for Sykepleie og Helsefagen_US
dc.relation.ispartofseriesNordisk tidsskrift for helseforskning;6(1)
dc.subjectCaserapporten_US
dc.subjectKunnskapsbasert praksisen_US
dc.subjectCaseen_US
dc.subjectKlinisk resonneringen_US
dc.subjectPraksisnær kunnskapsutviklingen_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US
dc.titleCaserapport : studentenes kritiske vurdering av egen fysioterapi praksis – en relevant metode for bacheloroppgavenen_US
dc.typeAcademic articleen_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7557/14.811


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel