Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBlix, Ellenlanguage
dc.contributor.advisorKaasen, Annelanguage
dc.contributor.authorRosten, Tuva
dc.contributor.authorDring, Rebekka
dc.date.accessioned2017-02-07T13:07:46Z
dc.date.available2017-02-07T13:07:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3635
dc.descriptionMaster i jordmorfaglanguage
dc.description.abstractHensikt: Kvinner som føder uten å beherske språket er en økende utfordring i dagens fødselsomsorg, og kan ses i sammenheng med det økte antallet mennesker på flukt. Studiens hensikt er å få innsikt i kvinners opplevelse av fødsel når språk er en barriere. Problemstilling: Hvordan er fødselsopplevelsen for kvinner som ikke kan kommunisere med fødselshjelperne via språk? Metode: Kvalitativ studie med individuelle semistrukturert intervjuer med fem arabisktalende kvinner som ikke snakket norsk eller engelsk Resultat: Nonverbal kommunikasjon var den viktigste formen for dialog mellom fødekvinne og fødselshjelperen. Kvinnene opplevde dette som relasjonsskapende og betryggende til tross for manglende fellesspråklig forståelse. Kvinnene opplevde derimot tilfeldig tilbud om oversettelses, og lite bruk av profesjonell tolk. Konklusjon: Nonverbal kommunikasjon og gode relasjoner kan fremme en god fødselsopplevelse ved manglende felles språk. Det er allikevel viktig å sikre at kommunikasjonen blir ivaretatt gjennom standardiserte rutiner for bruk av tolk.language
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeidlanguage
dc.relation.ispartofseriesMAJO;2016
dc.subjectFødsellanguage
dc.subjectKommunikasjonlanguage
dc.subjectJordmorlanguage
dc.subjectTolklanguage
dc.subjectSpråkbarrierelanguage
dc.subjectNonverballanguage
dc.subjectOpplevelselanguage
dc.titleSpråkbarrierer i fødsel: En kvalitativ studie av fødselsopplevelsen når mangel på felles språk er en utfordringlanguage
dc.typeMaster thesislanguage
dc.description.versionpublishedVersionlanguage


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel