Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNåden, Dagfinn
dc.contributor.authorSolberg, Hege
dc.date.accessioned2016-10-05T08:59:14Z
dc.date.available2016-10-05T08:59:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3383
dc.descriptionMaster i klinisk sykepleievitenskapen_US
dc.description.abstractFormål: Formålet med studien er å belyse og utvikle kunnskap ut fra et pasientperspektiv om hvordan verdighet oppleves av pasienter med rusavhengighet i møtet med helsearbeidere i hjemmebaserte tjenester. Teoretisk forankring: Studien har et pasientperspektiv og bygger på teori og forskning omhandlende rusavhengighet, substitusjonsbehandling og skadereduksjon. Studien forankres også i teori og forskning på områdene møtet, verdighet og stigma. Metode: Studien er deskriptiv med innslag av tolkning, den inneholder både fenomenologiske og hermeneutiske komponenter. Pasientperspektivet er belyst gjennom kvalitative forskningsintervjuer. To kvinner og fire menn i aldersgruppen 20 – 55 år i behandlingstilbudet legemiddelassistert rehabilitering (LAR) deltok som intervjupersoner. I tekstanalysen av forskningsintervjuene er Kvale og Brinkmanns tre tolkningsnivåer anvendt (Kvale & Brinkmann, 2009). Resultater: Den analytiske prosessen resulterte i at det ut fra studiens forskningsspørsmål ble identifisert flere hovedtema. Verdighet ble opplevd som å ha tre dimensjoner: en materiell, å bli respektert av andre, og en indre opplevelse. Likeledes ble møtet opplevd som å ha en støttende, sosial og trygghetsskapende funksjon, i tillegg en dimensjon i frihetens, kontrollens og sikkerhetens tjeneste. Verdighet i møtene ble fremmet gjennom å bli respektert og anerkjent, å motta omsorg fra de ansatte, og kunnskap og vedvarende relasjon. Hindre for verdighet var opplevelsen av stigma og fordommer, opplevelsen av mangelfulle relasjoner og bekreftelse og opplevelsen av nedlatende holdninger og manglende kunnskap. Konklusjon: Det fremkommer av studien at den materielle dimensjonen av verdighet som inneholder et estetisk aspekt oppleves som viktig for pasientene. Verdighet oppleves også som sterkt sammenhengende med respekt. For pasientene rommet møtene med helsearbeiderne mye mer enn medikamentadministrering, dette åpner for mange muligheter i møtene, samt at en helhetlig tilnærming til pasientene vil være hensiktsmessig. Verdighet fremmes gjennom respekt for pasienten og kunnskap om rusavhengighet, og hemmes gjennom stigmatisering og kunnskapsmangel. Et behov for kompetanseheving hos helsearbeidere tydeliggjøres i forhold til rusavhengighet, men også for å fremme en økt etisk bevissthet i møte med pasienter uavhengig av deres bakgrunn.en_US
dc.description.abstractTitle and subtitle: «It is just that people treat you like a human being» The experiences of dignity by patients with addiction in the encounter with health care staff in home based nursing. Purpose: The purpose of this study is to gain insight in the experience of dignity by patients with addiction in the encounter with health care staff in home based nursing. Theoretical perspective: Current theory and literature related to addiction, opioid maintenance treatment (OMT), harm reduction in addiction treatment, encounter, dignity and stigma. Method: The research design was mainly descriptive and partly explorative, and had components of phenomenological hermeneutical designs. Quality in-depth interviews were conducted with two women and four men in opioid maintenance treatment (OMT), aged between 20 and 55 years. Text analysis was based on Kvale and Brinkmann’s three levels of interpretation (Kvale & Brinkmann, 2009). Results: The analysis resulted in three main themes related to the dimensions of dignity: 1) The material dimension, 2) To be respected by others, and 3) The inner experience. The encounter was experienced as it had: 1) A supportive, social and confidence-building function 2) A dimension in the favor of freedom, control and security. The experience of dignity in the encounter would be enhanced through: 1) Being respected and acknowledged, 2) Be cared for by the health care staff, 3) Knowledge and persistent relations. Barriers for the experience of dignity were: 1) Stigma and prejudices 2) Insufficient relations and lack of confirmation 3)The experience of disrespectful/patronizing attitudes and lack of knowledge. Conclusion: This study shows that the material dimension of dignity containing an aesthetically aspect is important for the patients. Dignity is also experienced as strongly connected to respect. For patients the encounter with health care staff is experienced as containing much more than administration of their medicines. This shows great potential in these encounters, and shows how a holistic approach to these patients would be beneficial. Dignity could be enhanced by treating the patient with respect and knowledge about addiction, and inhibited trough stigmatization of patients and lack of knowledge. The study clarifies a need for more knowledge about addiction among health care staff, as well as promoting ethical awareness in encounters with patients regardless their background.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectSelvrespekten_US
dc.subjectOpioid maintenance treatment (OMT)en_US
dc.subjectstigmaen_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.title«Det er liksom bare det at folk behandler deg som et menneske» Pasienter med rusavhengighet sine erfaringer med verdighet i møte med helsearbeidere i hjemmebaserte tjenester.en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel