Hvordan bidrar lærere til å fremme elevenes psykiske helse?
Original version
Larsen, M.H. & Christiansen, B. (2015). Hvordan bidrar lærere til å fremme elevenes psykiske helse? Tidsskriftet FoU i praksis, 9(2), 133-150Abstract
Psykisk helse skapes der mennesker lever. For ungdom er skolen i denne sammenhengen viktig arena. Utbredelsen av psykiske problemer hos unge vekkergrunn til bekymring, og det har lenge vært fokus på at forebyggende innsats iskolen er viktig. Likevel er psykisk helse ikke på læreplanen i grunnskolen ogvideregående skole, og det eksisterer liten kunnskap om hvordan lærere forholderseg til elevenes psykiske helse. Artikkelen bygger på fire kvalitative intervjuermed lærere hvor to var fra ungdomsskole og to fra videregående skole.Sentrale funn i studien viser hvordan lærere bidrar til å fremme psykisk helsenår de tilrettelegger for gode relasjoner, trivsel og læring i klasserommet.Lærerne uttrykte ansvar for å «se» elevene og «fange opp» dem som slet medproblemer. Videre ble helsesøster og rådgiver ansett som viktige støttespillerefor å løse utfordringer og dele bekymringer hos elevene. Det ble imidlertid pektpå utfordringer knyttet til elevenes psykiske helse som krevde intervensjonerutover hva disse hadde kapasitet eller kompetanse til å håndtere