dc.contributor.advisor | Strømgren, Børge | |
dc.contributor.author | Hernes, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2015-03-26T14:59:57Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2548 | |
dc.description | Master i læring i komplekse systemer | en_US |
dc.description.abstract | Samfunnet står ofte overfor nye utfordringer relatert til helse og ikke minst smitte. Dette stiller økt krav til fokus på gode rutiner for smittevern og å forhindre smitte innenfor helse- og omsorg. Dette kan gjøres på ulike måter. En måte er å bruke spill og spilleelementer. Spill og bruken av spilleelementer- Gamification, øker på mange ulike arenaer i samfunnet. Behovet for å bedre folks helse; arbeidsfortjeneste; kjøpsatferd og læring har gjort at man prøver å finne mer utradisjonelle metoder for å endre atferd. Bruken av spill og Gamification er en metode som har blitt testet innenfor ulike arenaer og vist seg å være en god måte til å fremme ønsket atferd. Hensikten med spill har alltid vært å øke forekomst av spesifikk atferd- spilleatferd. Spill utvikles ved hjelp av kunnskap om hva som motiverer mennesker til å spille. Bruken av spilleelementer, som Gamification kan være en god match til vitenskapen om atferdsanalyse. Atferdsanalyse har en lang tradisjon for å studere atferd hos mennesker, å beskrive atferd i detalj og å arbeide systematisk for å endre atferd til det beste for det enkelte individet. Også læring er atferd og derfor kan atferdsanalyse brukes til å fremme læring. Gamification med hjelp fra prinsipper for atferdsanalyse bør være i stand til å øke læringsferdigheter knyttet til håndhygiene blant helsepersonell. Denne studien vil prøve å forklare hvordan man kan utvikle et digitalt verktøy- håndhygienespillet- ved hjelp av atferdsanalytiske prinsipper for å lære fremtidens helsepersonell god håndhygiene. Elementene ved bruken av Gamification vil forklares ut fra begrepsapparatet til atferdsanalysen. Studien vil kjennetegnes av metodikken til atferdsanalysen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MALKS;2015 | |
dc.subject | Gamification | en_US |
dc.subject | Atferdsvitenskap | en_US |
dc.subject | Komplekse systemer | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | Atferdsanalyse | en_US |
dc.subject | Håndhygiene | en_US |
dc.title | Anvendt atferdsanalyse og Gamification | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |