• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Rehabilitering og habilitering
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Rehabilitering og habilitering
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Hvis du har noe på hjertet så bare ta kontakt» En kvalitativ studie av e-postkommunikasjon mellom kvinner med brystkreft og et sykepleierledet team på behandlingssykehuset.

Svenningsen, Ina Kristine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Svenningsen_Ina.pdf (908.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/2134
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Master i Rehabilitering og habilitering [59]
Abstract
Bakgrunn: I tråd med den teknologiske utviklingen og bruk av internett har begrepet mellommenneskelig kommunikasjon fått en ny og utvidet betydning. Denne studien omhandler e-postkommunikasjonen mellom kvinner med brystkreft i tidlig rehabiliteringsfase og helsepersonell på behandlingssykehuset. I det web-baserte støtteprogrammet, kalt WebChoice 2, kan kvinnene få en forlenget oppfølgning mellom og etter behandling på sykehuset. Helsepolitisk er dette et signalisert tiltak for å nå målet om et helhetlig pasient- og brukerforløp, men det er foreløpig ikke tillatt i ordinær praksis.

Hensikt: Hensikten med studien har vært å beskrive interaksjonen mellom kvinnene og helsepersonell via elektroniske meldinger for å få økt innsikt i hvordan relasjonen kommer til syne i et slikt medium.

Metode: Ved bruk av kvalitative innholdsanalysen er både manifest og latent innhold analysert i til sammen 284 e-postmeldinger fra 30 kvinner med brystkreft, seks sykepleier og tre leger. Meldingene er kodet i kategorier, sub-tema og tema.

Resultat: To hovedtema og tre sub-tema kom fram gjennom meldingene fra kvinnene og helsepersonell. For kvinnene: et ønske om å bli møtt som en selvstendig og unik person, med sub-temaene 1) Å mestre gjennom aktiv deltakelse i eget behandlingsforløp, 2) Behov for å stille uro og bli sett, hørt og forstått, 3) Behov for å bli møtt som en hel person. For helsepersonell: å møte kvinnen der hun er, med sub-temaene 1) Deler kunnskap og anerkjenne kvinnen som ekspert på egen sykdomsopplevelse, 2) Møter og anerkjenner kvinnens følelser,3) Det sosiale limet – kunsten å se ut over kvinnens diagnose.

Diskusjon og konklusjon: Resultatet er diskutert opp mot relasjonell kommunikasjonsteori og pasientsentrert kommunikasjon. Konklusjonen er at e-postkommunikasjonen i denne studien kan betraktes som pasientsentrert.
 
Background: In line with technological developments and use of the Internet, the concept of interpersonal communication has acquired a new and extended significance. This study deals with e-mail communication between women with breast cancer in the early rehabilitation phase and health providers at the treating hospital. In a web-based support platform, called WebChoice 2, women can get an extended follow-up during and after treatment. Such use of web-based measures to provide health care is promoted by health-political authorities, however, it is currently not permitted in ordinary practice.

Purpose: The aim of this study has been to describe the dialog between women with breast cancers and health personal in a secure online web system to gain insight and knowledge about the characteristics of the communication in e-mail dialogue.

Method: By the use of qualitative content analysis, both manifest and latent content was analyzed in a total of 284 e-mails from 30 women with breast cancer, six nurses and three doctors. The messages were coded into categories, sub - themes and themes. Results: Two main themes and three sub-themes were identified through categorization of the messages sent from women and responses by health providers. For the women: a desire to be recognized as an individual and unique person, with sub - themes 1) Mastering through active participation in their own treatment, 2) A need to feel safe and to be seen, heard and understood, 3) Need to be recognized as a whole person . Healthcare provider: to understand and meet the woman where she is according to sub themes 1) Sharing knowledge and recognizes the woman as an expert on her own illness, 2 ) Meet and recognize her emotions, 3) The social glue - the art of seeing woman beyond her diagnosis.

Discussion and conclusion: The results are discussed in relation to relational communication theory and patient-centered communication. The main finding in the study is that e-mail communication in this study can be considered as patient-centered.
 
Description
Master i rehabilitering og habilitering
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit