Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrømgren, Børgeen_US
dc.contributor.authorDønnum, Monica Stolenen_US
dc.date.accessioned2014-03-19T09:36:44Z
dc.date.available2014-03-19T09:36:44Z
dc.date.issued2013en_US
dc.identifier.citationStrømgren, B. & Dønnum, M.S. (2013). En multimodal kontekstuell tilnærming til analyse og behandling utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 40(2), 133-146en_US
dc.identifier.issn0809-781Xen_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1084379en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1901
dc.description.abstractUtfordrende atferd hos personer med utviklingshemming er ofte forstått og behandlet ut i fra enten et atferdsanalytisk eller psykiatrisk perspektiv. Begge tradisjonene er veletablerte, og kan bidra til effektive tiltak. Noen ganger fører behandlingen allikevel ikke frem, eller vi kan risikere uheldig bruk av både medikamenter og miljøtiltak dersom vi ikke tar hensyn til at det kan være mange faktorer som påvirker atferden. En multimodal kontekstuell tilnærming innebærer å vurdere hvordan både psykologiske, psykiatriske / nevrobiologiske, fysiske og psykososiale faktorer kan påvirke. Ved å anvende flere disipliner kan vi få en mer fullstendig forståelse av atferden. Det presenteres en teoretisk gjennomgang av elementene i multimodal kontekstuell tilnærming.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk atferdsanalytisk foreningen_US
dc.relation.ispartofseriesNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;40(2)en_US
dc.subjectUtfordrende atferden_US
dc.subjectAtferdsanalyseen_US
dc.subjectBehandlingen_US
dc.subjectMultimodalen_US
dc.subjectKontekstuellen_US
dc.titleEn multimodal kontekstuell tilnærming til analyse og behandling utfordrende atferd hos personer med utviklingshemmingen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel