Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDyvesveen, Håvarden_US
dc.contributor.authorChristensen, Ritaen_US
dc.contributor.authorGladmann-Sørheim, Dagen_US
dc.contributor.authorKlintwall, Larsen_US
dc.date.accessioned2014-01-10T10:22:48Z
dc.date.available2014-01-10T10:22:48Z
dc.date.issued2013en_US
dc.identifier.citationDyvesveen, H., Christensen, R., Gladman-Sørheim, D. & Klintwall,L. (2013). Etablering av vokale mands ved bruk av Modified Incidental Teaching Sessions. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 40(2)en_US
dc.identifier.issn0809-781xen_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1058901en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1747
dc.description.abstractStudien er basert på Modified Incidential Teaching Sessions (MITS), som er en blanding av tradisjonell særtrening og mer ustrukturert incidental teaching. MITS går ut på at man innfører tre omganger med prompts med ros etter hver promptet respons. Deretter gir man barnet det barnet har bedt om. Målet var å etablere tre vokale ”mand”-responser hos et barn med diagnosen utviklingshemning. Tiltaket foregikk under lunsjen på avdelingen i barnehagen og på lekeplassen utenfor. Prosedyren i studien skiller seg fra MITS ved at gutten fikk det han ba om umiddelbart etter riktig respons, og hvis ikke riktig respons ble frembrakt, så promptet treneren maksimalt tre ganger. Designen som ble brukt var en multippel baselinedesign. Resultatet viste at de tre trente responsene ble etablert, og de ble generalisert til nye steder samt frembrakt i nærvær av nye personeren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk atferdsanalytisk foreningen_US
dc.relation.ispartofseriesNorsk tidsskrift for atferdsanalyse;40(2)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262en_US
dc.subjectMITSen_US
dc.subjectDTTen_US
dc.subjectIncidental teachingen_US
dc.subjectVerbal atferden_US
dc.subjectMand-responseren_US
dc.titleEtablering av vokale mands ved bruk av Modified Incidental Teaching Sessionsen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel