dc.contributor.advisor | Eikeseth, Svein | |
dc.contributor.author | Sørheim, Dag Gladmann | |
dc.date.accessioned | 2013-08-09T10:39:51Z | |
dc.date.available | 2013-08-09T10:39:51Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1563 | |
dc.description | Master i læring i komplekse systemer | en_US |
dc.description.abstract | For å mestre lesing er man avhengig av at den tekstuelle atferden frembringes med flyt. Flyt kan være en viktig forutsetning for å forstå det som leses. Artikkel 1 fremhever presisjonsopplæring som et nyttig system i forbindelse med å etablere flyt i atferd, spesielt leseflyt. Flere studier innenfor atferdsanalyse og presisjonsopplæring viser effektive metoder som kanskje bør implementeres i den norske skole. Artikkel 2 er en studie som undersøker effekten av syv ukers bruk av dataprogrammet Tempolex. Resultatet viste at Tempolex-gruppen hadde størst fremgang på 5 av 6 tester. Avhengige t-test viser at eksperimentgruppen har signifikante forskjell mellom pretest og posttest på 5 av 6 tester, mens kontrollgruppen har det på 3 av 6 tester. Forskjellen i fremgang mellom gruppene var ikke statistisk signifikant, men dette kan skyldes at gruppene var små. Senere replikasjoner bør derfor operere med større grupper | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MALKS;2013 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 | en_US |
dc.subject | Atferdsanalyse | en_US |
dc.subject | Presisjonsopplæring | en_US |
dc.subject | Leseflyt | en_US |
dc.subject | Leseferdigheter | en_US |
dc.title | Lesing og presisjonsopplæring, artikkel 1. Etablering av leseferdigheter ved bruk av presisjonsopplæringsverktøyet Tempolex, artikkel 2 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |