Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEikeseth, Svein
dc.contributor.authorSørheim, Dag Gladmann
dc.date.accessioned2013-08-09T10:39:51Z
dc.date.available2013-08-09T10:39:51Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1563
dc.descriptionMaster i læring i komplekse systemeren_US
dc.description.abstractFor å mestre lesing er man avhengig av at den tekstuelle atferden frembringes med flyt. Flyt kan være en viktig forutsetning for å forstå det som leses. Artikkel 1 fremhever presisjonsopplæring som et nyttig system i forbindelse med å etablere flyt i atferd, spesielt leseflyt. Flere studier innenfor atferdsanalyse og presisjonsopplæring viser effektive metoder som kanskje bør implementeres i den norske skole. Artikkel 2 er en studie som undersøker effekten av syv ukers bruk av dataprogrammet Tempolex. Resultatet viste at Tempolex-gruppen hadde størst fremgang på 5 av 6 tester. Avhengige t-test viser at eksperimentgruppen har signifikante forskjell mellom pretest og posttest på 5 av 6 tester, mens kontrollgruppen har det på 3 av 6 tester. Forskjellen i fremgang mellom gruppene var ikke statistisk signifikant, men dette kan skyldes at gruppene var små. Senere replikasjoner bør derfor operere med større grupperen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2013
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.subjectAtferdsanalyseen_US
dc.subjectPresisjonsopplæringen_US
dc.subjectLeseflyten_US
dc.subjectLeseferdigheteren_US
dc.titleLesing og presisjonsopplæring, artikkel 1. Etablering av leseferdigheter ved bruk av presisjonsopplæringsverktøyet Tempolex, artikkel 2en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel