• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Psykisk helsearbeid
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Master Theses
  • HV - Master i Psykisk helsearbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”De har erfaring med hva som hjelper” : en kvalitativ undersøkelse om medarbeidere med brukererfaring i psykisk helsearbeid

Bjørkman, Ingrid; Pettersen, Kristina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bjorkman_og_Pettersen.pdf (736.0Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/1484
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Master i Psykisk helsearbeid [94]
Abstract
Bakgrunn Medarbeidere med brukererfaring er som fenomen av nyere dato i klinisk psykisk

helsearbeid i Norge. Det er lite beskrevet i norsk forskningslitteratur og i beskjeden grad

knyttet opp mot teori. Fenomenet beskrives å kunne bidra til å utvide og styrke

kunnskapsgrunnlaget i fagfeltet ved å bringe inn erfaringsperspektivet.

Formål Undersøkelsen tar sikte på å bidra til utvidet kunnskap om fenomenet medarbeidere

med brukererfaring, og samspillet mellom brukere og medarbeidere med brukererfaring. Vi

har ved hjelp av teori, vår kliniske erfaring og andres funn ønsket å belyse funnene i vår

undersøkelse.

Metode Som del av vår masteroppgave i psykisk helsearbeid har vi gjennomført en kvalitativ

studie med intervju av syv informanter i klinisk psykisk helsearbeid hvor informantene er

kollegaer av ansatte med egen brukererfaring. Det er benyttet en fenomenologisk og

hermeneutisk tilnærming i undersøkelsen, med vekt på fortolkning.

Resultat Et nytt funn i undersøkelsen beskrives som viljen og evnen hos medarbeidere med

brukererfaringer til å fasilitere endringer hos brukere. De beskrives å formidle mer

utfordrende og tydeligere uttalte forventninger enn sine kollegaer. Informantene beskriver

fenomenet som en stor potensiell ressurs, men peker også på nødvendigheten av ydmykhet i

formidlingen av den egne erfaringskompetansen. Den individuelle erfaringen er nettopp

individuell, og ikke nødvendigvis generell. Øvrige funn som fremkommer i undersøkelsen

sammenfaller i stor grad med tidligere forskning. Betydningen av håp og funksjonen som

rollemodell står sentralt. Utfordringer ved rollen knyttes til rolleavklaring og forberedelser på

tjenestestedet. Nødvendigheten av et refleksivt forhold til egen forhistorie og fungering

understrekes av informantene.

Konklusjon Det trengs videre forskning på mer detaljerte forhold knyttet til fenomenet, samt

effektforskning. Det er også behov for å utvikle en teoretisk forankret kunnskapsbase hvor

fenomenet inngår.
 
Background Peer providers are former mental health users that have taken on a role as a

professional mental health provider. Despite extensive research in the USA, the United

Kingdom, and Australia, there is relatively little research about peer providers in the mental

health field in Norway. This lack of Norwegian specific research can mainly be accredited to

the youth of the phenomenon. According to the Norwegian Health Department, peer

providers are a way to expand and strengthen the mental health field by contributing a

practical, experience based perspective. This study is qualitative research of peer providers

and their contribution in mental health services.

Aims This study endeavours to describe the benefits and drawbacks of working with peer

providers through seven in-depth interviews with mental health employees that work with

peer providers. This study contributes more specific knowledge for the Norwegian healthcare

system. These findings are then theoretically examined to expand understanding of this new

field. The interviews took place in clinical practise in mental health service.

Method The study is based on a qualitative research method which exerts phenomenology

and hermeneutical philosophy of science. Meaning condensation was used as an analytical

method.

Results Peer providers bring a new perspective based on personal experience that challenges

the users through a direct approach, and encourages the users by disclosing personal

experiences. The role shows a difficult balance by sharing personal experiences and being a

professional helper. Success of peer providers is dependant on preparation before hiring and

having a clearly defined role. Peer providers must be aware that their personal experience and

solutions can not necessarily be transferred and generalized to others. Colleagues describe

peer providers as a significant potential resource but they point to six circumstances

necessary to optimize peer providers. Overall, the results of this study correspond to the

international studies of peer providers as a role model and recovery promoter that gives hope

to those partaking of mental health services. Conclusion Further research is required on more

detailed aspects of the phenomenon and also impact research. There is a requirement to

develop a theoretically grounded knowledge base in which the phenomenon is involved. The

experience of the peer provider itself is not enough on its own.
 
Description
Master i psykisk helsearbeid
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for sykepleie

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit