Fellesoppmerksomhet og kilder til ny atferd
Journal article, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1409Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Holth, P. (2012). Fellesoppmerksomhet og kilder til ny atferd. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 39 (2) http://www.nta.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=834Sammendrag
Fellesoppmerksomhet innebærer en synkronisering av oppmerksomhet hos to eller flere individer mot noe i omgivelsene. Forskning på dette feltet startet innenfor kognitiv utviklingspsykologi på 1970-tallet. Denne forskningen har beskrevet hvordan ferdigheter i fellesoppmerksomhet utvikles hos normale barn, hvordan slike ferdigheter korrelerer med språklige ferdigheter, og den har vist hvordan slike ferdigheter er særlig mangelfulle hos barn med autisme. De første atferdsanalytiske artiklene om fellesoppmerksomhet ble publisert først på begynnelsen av 2000-tallet. Disse har demonstrert at ferdigheter i fellesoppmerksomhet kan etableres effektivt hos barn med autisme, men det har vært problematisk å etablere korrekte funksjoner, slik at trente ferdigheter opprettholdes under naturlige betingelser. I en operant analyse av ferdigheter i fellesopperksomhet identifiseres ulike funksjoner. Det skilles mellom «snakker-» og «lytter-»funksjoner og mellom funksjoner som mand og tact. Fokus skyves over fra direkte trening av atferdstopografier til etablering av korrekte funksjoner.