Medhold eller ikke? : en kvalitativ dokumentanalyse av fylkesmennenes begrunnelser når de gir medhold eller ikke i klager på avlastning
Abstract
Tema for oppgaven er fylkesmennenes behandling av klagesaker etter sosialtjenesteloven.
Undersøkelsen er avgrenset til klagesaker om avlastning for foreldre eller andre
omsorgsgivere til barn under 18 år. De som søker avlastning fra kommunen kan påklage
kommunens avgjørelse til Fylkesmannen dersom de ikke får innvilget avlastning eller de er
uenig i omfang, type avlastning eller organiseringen av avlastningen.
Retten til å klage på et forvaltningsvedtak til et overordnet organ er viktig for rettsikkerheten
til den som søker. Klageretten skal sikre at det treffes riktige avgjørelser i forvaltningen.
Rettigheter etter sosialtjenesteloven er ikke klart definerte og tildeling og utmåling av
tjenestene baseres derfor i stor grad på saksbehandlernes skjønnsvurderinger. I praksis oppstår
det vanskelige avgjørelser og dilemmaer av faglig, etisk og juridisk karakter og flere
spenningsfelt utspiller seg; mellom klagers ønsker og kommunens forvaltningsskjønn, mellom
individuelle hensyn og hensynet til likebehandling og mellom statlig styring og kommunal
selvråderett. Fylkesmannen tar avgjørelsen om klager skal få medhold eller ikke etter å ha
vurdert kommunens saksbehandling, lovanvendelse og forvaltningsskjønn i hver enkelt sak.
Problemstillingen er å undersøke hvilke begrunnelser fylkesmennene har når de gir klager
medhold eller stadfester kommunens vedtak i klager på avlastning og se på hvordan
skjønnsvurderinger kommer frem i begrunnelsene. For å besvare problemstillingen benyttes
kvalitativ dokumentanalyse og teori om skjønn. Materialet er 26 vedtak utlevert fra 14
fylkesmannsembeter. Hovedfunnet er at fylkesmennene i liten grad vurderer barnets konkrete
behov opp mot jevnaldrende når de vurderer barnets hjelpebehov og foreldrenes
omsorgsarbeid. Dette viser seg spesielt når fylkesmennene stadfester kommunens vedtak.
Gjennomgangen viser også at fylkesmennene begrunner vedtakene grundigere når de gir
klager medhold enn når de stadfester kommunens vedtak. Et annet tydelig funn var at
individualiseringsprinsippet vektlegges i skjønnsvurderingen når klager gis medhold og at
likebehandlingsprinsippet vektlegges i skjønnsvurderingen når kommunens vedtak stadfestes.
Samtidig er det eksempler på at utfallet i klagesakene er det samme, men at det er ulike
hensyn som vektlegges. The topic of this assignment is the County Governors processing of complaints under The
Social Service Act. This study is limited to appeals about respite care for parents or other care
givers for children under the age of 18. Those who apply for respite care from the
municipality have the right to complain about the municipalities’ decisions to the County
Governor if they have not been granted the respite care, if they do not agree about how much
respite care they have been given or the organization of the respite care.
The right to complain about an administrative decision to a superior level is important for the
rule of law for the complainant's applicant and shall ensure that appropriate decisions are
taken in the administration. The right after the social service act is not clearly defined. The
allocation and disbursement of the services are therefore based largely on case workers
discretionary reasoning.
In practice, however, difficult decisions occur, and dilemmas of professional, ethical and legal
character and various conflicts of interest unfold; between the complainant's wishes and the
municipality's administrative discretion, between the individual considerations and respect for
equal treatment and between state control and local autonomy. The County Governor takes
the decision whether the complainant's shall get pursuant to the appeal or not after considering
the municipality's procedures, application of the law and administrative discretion in each
case.
The primary research question is which justifications the County Governors have when they
give a complainant’s support or confirming the municipalities’ decisions in complaints
concerning respite care and to look how discretionary review is showed in the descriptions.
To give an answer to the approach it has been used qualitative document analysis and theory
about discretion. The material is 26 decisions given by 14 County Governor offices.
The main findings are that the County Governors seldom consider a child’s specific needs
compared to children of the same age when they consider the child’s need for an assistant and
parents work of care. This is especially showed when the county governors confirm the
municipalities’ decision. The research also shows that the county governors state the reason
for the decisions more thoroughly when they give the complainant right compared to when
they are confirming the municipalities’ decision. Another sharply defined finding was that the
principle of individualizing is emphasized in discretionary reasoning when the complainant
gets right and that the principle of equal treatment is emphasized when the municipality’s
decision is confirmed. At the same time there are examples that the outcomes of complaints
are similar, but different considerations are emphasized.
Description
Master i rehabilitering