Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHagstrøm, Nora
dc.contributor.authorTessem, Siri
dc.contributor.authorErichsen, Anne Spendrup
dc.contributor.authorOmang, Siri
dc.date.accessioned2012-02-22T11:45:23Z
dc.date.available2012-02-22T11:45:23Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationHagstrøm, N., Tessem, S., Erichsen, A.S. & Omang, S. (2011). Samarbeidsprosjekt mellom profesjonsutdanning og klinisk praksis; prosess og erfaring, 78 (1)en_US
dc.identifier.issn0016-3384
dc.identifier.otherFRIDAID 899630
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1134
dc.description.abstractInnledning og hensikt: Forskingssamarbeid på tvers av institusjoner er berikende, men krevende. Her formidler fysioterapeuter ved en høgskole og et universitetssykehus erfaringer som kan lette slikt samarbeid. Hoveddel: For syv år siden tok to fysioterapeuter ved Høgskolen i Oslo initiativ til et forskningssamarbeid med fysioterapeuter ved Oslo universitetssykehus, Aker, avdeling for rehabilitering og geriatri. Ideen med prosjektet var å undersøke om muskelarbeid i utvalgte muskler i underekstremiteten ble påvirket når pasienter med hemiplegi gikk med ulike ankelortoser. Den umiddelbare endringen i muskelaktivitet skulle undersøkes med EMG registreringer. For å sikre at problemstillingen var klinisk interessant, ble det valgt et partisipativt (deltakende) forskningsdesign. Det hevdes at denne typen forskningspartnerskap er viktig for å oppnå overførbarhet til klinisk arbeid. Det har vært interessant og lærerikt å delta i et slikt forskningssamarbeid. Vi har imidlertid også møtt på en rekke utfordringer, hovedsakelig i forhold til uklare forventninger til hverandre, lite formaliserte avtaler mellom institusjonene og ulik tid/ressurser avsatt til prosjektarbeid.si Avslutning: Ut fra erfaringer med prosjektet, vil vi trekke fram spesielt fem forhold som kan fremme forskningssamarbeid mellom høgskoler og praksisinstitusjoner: (1) start tidlig med samarbeidskontrakten (2) diskuter kliniske forskningsspørsmål i et fast forum (3) avklar tidlig forventninger og arbeidsfordeling (4) avsett tid og ressurser til forskning hos begge (5) utvikle forskningskompetanse hos begge parteren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk Fysioterapiforbunden_US
dc.relation.ispartofseriesFysioterapeuten;78 ()1
dc.subjectSamarbeidsprosjekteren_US
dc.subjectForskningspartnerskapen_US
dc.subjectKollektive læringsprosesseren_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US
dc.titleSamarbeidsprosjekt mellom profesjonsutdanning og klinisk praksis; prosess og erfaringen_US
dc.typeProfessional articleen_US
dc.identifier.doihttps://www.fysioterapeuten.no/files/archive/1059/13599/version/1/file/0111.pdf


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel