dc.contributor.author | Jacobsen, Hilary E. | |
dc.contributor.author | Andenæs, Randi | |
dc.date.accessioned | 2012-02-14T09:02:24Z | |
dc.date.available | 2012-02-14T09:02:24Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Jacobsen, H. E. & Andenæs, R. (2011). Sykepleierstudentenes vei mot informasjonskompetanse. Sykepleien forskning, 6 (3), 238-244 | en_US |
dc.identifier.issn | Online: 1891-2710 | |
dc.identifier.issn | Print: 1890-2936 | |
dc.identifier.other | FRIDAID 869485 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1129 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Informasjonskompetanse
er en forutsetning for å innhente og
bruke forskningslitteratur. Tidligere
forskning viser at denne kompetansen
er lav blant sykepleierstudenter.
For å styrke ferdighetene i å søke og
bruke informasjon fra databaser hos
studenter i bachelorutdanningen,
utviklet og gjennomførte vi et undervisningsprogram
som gikk over alle
tre studieårene. I denne artikkelen
rapporterer vi funn fra evalueringen
etter det første studieåret.
Hensikt: Å beskrive hvordan studentene
vurderte utviklingen av 1)
egen informasjonskompetanse, med
særlig vekt på endringer i bruk av
databaser og internett, 2) egne ferdigheter
i søketeknikk, og 3) om programmet
hadde betydning for deres
læringsutbytte.
Metode: En pretest–posttest, éngruppedesign
ble anvendt. Data fra
en studentklasse (n=249) ble samlet
inn ved bruk av to spørreskjemaer,
ett ved begynnelsen av første studieår
og ett ved slutten av året.
Resultater: Funnene viser at til tross
for at studentene rapporterte forbedring
i ferdighetene i å finne artikler
i bibliotekets databaser ved slutten
av første studieår, manglet fortsatt
mange kunnskap i grunnleggende
søketeknikker. Studentene oppga
også høyere bruk og større læringsutbytte
av internett enn av bibliotekets
databaser.
Konklusjon: Studien indikerer at
systematisk opplæring kan medvirke
til økt informasjonskompetanse.
Det er imidlertid behov for
å utvikle ulike strategier på dette
område og undersøke hvilke som
gir best effekt. | nob |
dc.description.abstract | Background: Information literacy
includes being able to find and use
research articles. Earlier research
shows that pre-registration nursing
students are not sufficiently competent
in this area. Therefore, we
developed and implemented a curriculum-
integrated three-year program
to improve their information
competency. This article reports on
the findings after the first year of the
program.
Purpose: To describe how the students
evaluated the development of:
1) their information literacy, especially
the use of bibliographic databases
and the internet; 2) their skills in
search techniques; and 3) whether
the program influenced their learning
outcome.
Method: a pre-test – post-test one
group design was employed. Data
was collected from a class of students
(n=249) using two questionnaires;
one administered at the
beginning and one at the end of the
first year in the Bachelor program.
Results: Findings show that although
an improvement occurred
in the students’ skill in finding
articles in bibliographic databases,
many of them lacked knowledge of
important search techniques. The
students’ also reported more frequent
use of and a greater learning
outcome from the internet than
from bibliographic databases.
Conclusion: The study indicates that
systematic instruction can improve
information literacy. It is, however,
necessary to develop several different
strategies to this end and to investigate
which gives the best result.
Keywords: survey, information literacy,
undergraduate nursing education,
curriculum, collaboration. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk sykepleierforbund | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Sykepleien forskning;6 (3) | |
dc.subject | Spørreundersøkelser | en_US |
dc.subject | Sykepleierutdanning | en_US |
dc.subject | Informasjon | en_US |
dc.subject | Samarbeid | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Informasjons- og kommunikasjonssystemer: 321 | en_US |
dc.title | Sykepleierstudentenes vei mot informasjonskompetanse | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |