Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Knudsmoen, Hege"
Now showing items 1-11 of 11
-
The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion
Mausethagen, Sølvi; Knudsmoen, Hege; Dalland, Cecilie Pedersen (Education Inquiry;, Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article, we explore and discuss how the clustering of values in local educational governance manifests in the case of inclusion. Public values and the role that these play as mediating factors are important in local ... -
«Det er vår elev som leser sakte» - En kvalitativ studie av kartlegging og tiltak som systemarbeid inn mot elever med lav lesehastighet på mellomtrinnet
Karlsen, Pål-Anders (Master thesis, 2022)Det er store individuelle forskjeller i leseferdighet mellom elever i samme klasse, og også i hvordan lærere og spesialpedagoger jobber med å øke elevers lesehastighet. Denne undersøkelsen vil fokusere på elevers lesehastighet, ... -
En kvalitativ intervjustudie av lærere og sosiallærere sin erfaring med samarbeidet mellom skolen og barneverntjenesten
Skive, Karoline Juberg (Master thesis, 2022)Det har i flere år vært fokus på samarbeidet mellom skolen og barneverntjenesten. Formålet med denne studien er å se på hvordan samarbeidet fungerer i dag, samt å få økt kunnskap om læreren og skolens rolle i samarbeidet ... -
En kvalitativ studie om lærernes relasjoner til elever med stille atferd
Kamal Afzal, Mewish (Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave med tilknytning til masterutdanningen i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypningsfaget profesjonspedagogikk, ved Oslo Metropolitan University (OsloMet). Hensikten med studien er å innhente ... -
Et godt læringsmiljø- Inkludering av elever som viser utagerende atferd - En kvalitativ studie om læreres perspektiver på hvordan man kan tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø for barn og unge som viser utagerende atferd
Anthonsen, Emilie Strøm (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i grunnskolelærer 1-7 med fordypningsfaget spesialpedagogikk, ved OsloMet Storbyuniversitet. Formålet med denne studien er å undersøke læreres perspektiver på hvordan ... -
Gutters lesemotivasjon på barneskolen – sett i lys av Stoltenbergrapporten
Mougios, Alexander Konstantinos (Master thesis, 2023)Debatten om gutter som skoletapere etterspør grunner til at gutter statistisk sett presterer dårligere enn jenter på skolen. I Stoltenbergrapporten presenteres et ekspertutvalgs funn om hvordan kjønnsforskjeller i skolen ... -
«Hvorfor skal vi undervise fag på fag, når fagene egentlig ikke er livet? Det er jo ikke fag i livet …» - En kvalitativ studie av iverksetting av livsmestring som tverrfaglig tema i skolen
Åkvik, Oda Kristin Ramøy (Master thesis, 2021)Høsten 2020 trådte ny læreplan i kraft, og folkehelse og livsmestring skal nå iverksettes som et av tre tverrfaglige temaer i skolens opplæring. Psykisk helse er et økende folkehelseproblem, og forskning viser at skolen ... -
Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari (Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk;Volum 8 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-26)Etter Salamanca-erklæringen i 1994 om inkluderende opplæring er inkluderingsbegrepet – og tilstøtende begreper – flittig anvendt både globalt og nasjonalt. Det er likevel betydelig uklarhet om hva inkludering kan bety, ... -
Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning
Knudsmoen, Hege; Mausethagen, Sølvi; Dalland, Cecilie Pedersen (Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen studerer vi ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning, slik de kommer til uttrykk på kommune- og skolenivå. Basert på analyser av intervjudata fra ledere i kommunale grunnskoler i tre ... -
Tilpasset opplæring i kroppsøving for elever med diagnosen ADHD - En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaring om tilpasset opplæring for elever med diagnosen ADHD
Valentini, Truls Ernani (Master thesis, 2023)Formål: Oppgaven har til hensikt å undersøke hvilke vurderingspraksiser og erfaringer kroppsøvingslærere har med tilpasset opplæring knyttet til elever med diagnosen ADHD i ungdomsskolen. Studien retter søkelys på hvilke ... -
Utagerende atferd og tilpasset opplæring
Lura, Solveig Stokka (Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om læreres perspektiver på tilpasset opplæring for elever med utagerende atferd. Problemstillingen lyder derfor som følgende: Hvilke perspektiver har lærere om tilpasset opplæring for elever ...