Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Johannesen, Hedvig"
Now showing items 1-10 of 10
-
'Back into your arms' - Exploring models for integrated university-professional learning in a lifelong perspective
Johannesen, Hedvig; Øyan, Petter; Magnus, Ellen Merethe (Journal of Widening Participation and Lifelong Learning;Volume 20, Number 2, February 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-02-01)The purpose of this article is to explore different models for integrated university-professional learning within Norwegian higher education institutions in a proposed collaborative initiative with enterprise. The suggested ... -
Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt
Ferrer, Marlen; Johannesen, Hedvig; Wetlesen, Annika; Aas, Per Anders (Peer reviewed; Journal article, 2021)Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2019), den såkalte fagfornyelsen. Men hvis kritisk tenkning også innebærer ... -
Faglig og sosial kompetanse, likeverdige kvaliteter i TIP-opplæringen. En kvalitativ undersøkelse om fag- og yrkesopplæringens kvalitetssikringssystem
Grydeland, Anders (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Masteroppgaven er resultat av et studie i yrkespedagogikk som gjennom kvalitative intervjuer med informanter fra fylkeskommune, opplæringskontor, lærebedrift og en prøvenemd, og analyser av disse intervjuene se på hva som ... -
Hvordan kan praksisfellesskapet i skolen forberede elever på Vg2 Teknikk og industriell produksjon til et internasjonalt prosjekt med BMW?
Sunde, Yngve; Lofsberg, Runar (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Vi har samarbeidet og gjennomført denne masteroppgaven med Vg2 avdelingen for teknikk og industriell produksjon på Åssiden VGS i skoleåret 2012-13. Dette yrkespedagogiske prosjektet var et tverrfaglig samarbeid som var ... -
Hvordan kan samarbeidet mellom en elektro- og norsklærer bidra til mer yrkesrettet og relevant opplæring ved min skole? Et aksjonsforskningsprosjekt
Arakia, Yassine (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Mange elever i yrkesfag opplever at undervisningen på skolen ikke er relevant til det yrket de har valgt å utdanne seg til. Resultatet er at for mange elever ikke fullfører utdanningen, noe som påvirker deres muligheter i ... -
Kompetanseoverføring i lærende organisasjoner. En kvalitativ studie av kompetanseoverføring i helse –og oppvekstsektoren.
Jacobsen, Nora Elise Rud (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Masteroppgaven dokumenterer en studie om kompetanseutvikling og kunnskapsoverføring i to ulike institusjoner innen helse -og oppvekstsektoren. Kompetanse er mer enn ferdigheter eller kunnskap. Det handler om evnen til ... -
Kvalitetssikring av attføringsarbeid, hvem tjener på det?
Trægde, Lars Waldemar; Tveit, Kristi Marie (MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven omhandler hva man kan oppnå med å innføre kvalitetssystemet Equass i attføringsbedrifter og vekstbedrifter i skjermet sektor. Disse bedriftene leverer arbeidsmarkedstiltak til personer med nedsatt arbeidsevne. ... -
Norske elektroelever i Tyskland - personlig vekst og motivasjon: En kvantativ studie av internasjonalt samarbeid mellom Askøy videregående skole og Andreas Gordon Schole for Vg2 elektroelever
Andreassen, Thor (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Tysklandsklassen er en klasse med utvalgte elever som tar deler av Vg2 Elektro i Tyskland. Vi har hatt gode resultater over mange år og opplever lite fravær på elevene. Bedriftene i Norge har stor interesse for å ansette ... -
Unge voksne - utdanning, gjennomføring og karriere
Thøgersen, Bente; Baardseth, Arild (MAYP;2012, Master thesis, 2012)Rapporten ”Unge voksne – utdanning, gjennomføring og karriere” er bygget på undersøkelser gjort på elever som startet ved en videregående samme år som innføringen av Kunnskapsløftet. Undersøkelsen er gjort i juni 2011, fem ... -
Vurdering av praktisk arbeid som bidrag til læring og for å forstå et yrke. Et pedagogisk utviklingsarbeid gjennomført med programfaglærere på helse- og oppvekstfag, Vg2 barn- og ungdom og praksisveiledere i bedrift.
Skarnes, Vera (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vurdering i Yrkesfaglig fordypning (YFF) for elever på helse- og oppvekstfag, Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget har utfordringer knyttet til organisering av undervisning i arbeidspraksis. Det er i dag ikke et systematisk ...