Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Aakernes, Nina"
-
Both novice and expert? How apprentices develop vocational competence in workplaces where technology is continuously changing: Examples from the Norwegian media graphics programme
Aakernes, Nina (Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 10, No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-02-12)This article explores how young apprentices develop vocational competence through apprenticeship in workplaces where technology is continuously changing. The article draws on results from a longitudinal study that followed ... -
Creating a Free Space for Professional Development through Collaborative Self-Study
Aakernes, Nina; Møllerhagen, Torill Hammeren; Olstad, Hanne Berg; Schaug, Rosaline Mary (Studying Teacher Education;, Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores how collaborative self-study, initiated by experienced challenges and insecurity in new roles, contributes to the professional development of teacher educators. We document how four vocational teacher ... -
En aksjonsforskningsstudie om trafikklæreres samarbeid om utvikling av læreplanforståelse - om å reflektere rundt praksis og fylle på i sin praksisryggsekk
Eriksen, Øyvind (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk handler om hvordan åtte trafikklærere har samarbeidet for å utvikle sin læreplanforståelse. Etter ti år med nye læreplaner i trafikkopplæringen er det utarbeidet en del rapporter og ... -
En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer
Karstensen, Steinar; Aakernes, Nina (Peer reviewed; Journal article, 2023)Hensikten med denne artikkelen er å bidra med kunnskap om hvordan ulike skolekulturer og yrkesfaglæreres ulike utdannings- og yrkesbakgrunn har preget tolkningen av læreplanen i et nytt utdanningsprogram. Utdanningsreformer ... -
From school to work: Coherence between learning in school and learning in workplaces for apprentices in the Media graphics programme in Norway
Aakernes, Nina (Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 8, No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2018-05-22)A key challenge in vocational education and training (VET) programmes is the lack of coherence between the school-based and the enterprise-based parts of learning. This study explores the conditions that are important for ... -
Grensekryssing i yrkesfaglærerutdanningen: Betydningen av studentenes utviklingsprosjekter
Granborg, Øyvind; Aakernes, Nina (Peer reviewed; Journal article, 2024)This article aims to explore how vocational teacher students’ work with development projects can create coherence between learning in the university and learning in teaching practice. Previous research indicates that ... -
Helhetlig rådgivning i videregående skole
Røen, Lin Egaas (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Formålet med prosjektet har vært å belyse hvordan rådgivere praktiserer helhetlig rådgivning. Jeg ønsker å få innsikt i hvordan rådgiverne samhandler med elever, kartlegge hvem som er de viktigste samarbeidsaktørene til ... -
Hvordan organisere en meningsfull og yrkesrelevant opplæring på medier og kommunikasjon : et aksjonsforskningsprosjekt
Aakernes, Nina (MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført skoleåret 2009/2010. Prosjektets problemstilling er: Hvordan legge til rette for en meningsfull og yrkesrelevant opplæring på medier og ... -
Internasjonaliseringens betydning for utvikling av samhandlingskompetanse: “Jeg har fått et mer åpent sinn og forståelse for andre”
Brokke, Torunn Feby; Kongshavn, Anne (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Verden slik den er i dag trenger flere mennesker med internasjonal kompetanse “Styrket internasjonalisering er viktig for å gi norsk utdanning et kvalitetsløft.” er SIU´s satsningsområde i strategiplanen 2017-2021. Dette ... -
Tilpasset opplæring for høyt presterende elever på medier og kommunikasjon: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på læring, didaktikk og kollegasamarbeid
Granborg, Øyvind (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på utdanningsprogrammet for medier og kommunikasjon i den videregående skole 2017-2019. Problemstillingen i prosjektet er: «Hvordan tilpasse opplæringen for ... -
Vg1 i utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon: Rapport fra en spørreundersøkelse om Vg1-lærernes erfaringer med etableringen av utdanningsprogrammet skoleåret 2020/2021
Karstensen, Steinar; Aakernes, Nina (Report, 2021)Høsten 2020 ble utdanningsprogrammet informasjonsteknologi og medieproduksjon (IM) igangsatt ved 53 videregående skoler i Norge. Etableringen av utdanningsprogrammet er et ledd i fagfornyelsen og innføringen av en ny ... -
Videregående opplæring – en døråpner for deltakelse i arbeid og fellesskap: Et aksjonsforskningsprosjekt om et styrket kollegasamarbeid og utvikling av rutiner for skolens deltakelse i elevenes ansvarsgrupper med fokus på et fremtidig arbeidsliv for elever med utviklingshemming.
Dahlen, Wenche (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført ved egen arbeidsplass 2015-17, og tar utgangspunkt i en felles frustrasjon i kollegiet. Mange av våre elever med utviklingshemming opplever å stå ... -
Yrkeskompetanse i spenningsfeltet mellom tradisjon og kontinuerlig endring - En undersøkelse av kompetansebehovet i mediegrafikerfaget og av hvordan lærlinger kan utvikle yrkeskompetanse gjennom opplæring i skole og bedrift
Aakernes, Nina (OsloMet Avhandling 2020;Nr 19, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)I denne avhandlingen undersøker jeg kompetansebehovet i mediegrafikerfaget. Særlig ser jeg på hvordan lærlinger kan utvikle yrkeskompetanse gjennom opplæring i skole og bedrift. Fokuset for avhandlingen har vært hva som ... -
Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere
Aakernes, Nina; Hiim, Hilde (Scandinavian Journal of Vocations in Development;Vol 4 No 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Høsten 2020 skal det innføres en ny struktur for yrkesfagene i videregående skole, og nye læreplaner skal utarbeides. Det skal opprettes et nytt yrkesfaglig utdanningsprogram for IKT og medieproduksjon. Dette utdanningsprogrammet ...