Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Æsøy, Knut Ove"
-
Dilemmaer knyttet til likeverdig opplæring - En kvalitativ studie av fire rektorers forståelse av handlingsromfor å utøve likeverdig opplæring
Tømmermo, Ingrid (Master thesis, 2023)Verdien om likeverd kan forstås som en rød tråd i skoleverket. Den finnes i lovverket, og i rammene som omgir skolen. Likevel er det flere faktorer som utfordrer skolens praktiske utlevelse av verdien. Gjennom fire kvalitative ... -
Fra maur til kjemper: en teoretisk studie av barns muligheter for utøvelse av aktørskap i begynneropplæringen gjennom tekstskaping i lek og drama
Petersen, Anette (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å kunne bidra til økt bevissthet og kunnskap om hva barns aktørskap kan innebære og hvordan man kan fremme økt aktørskap i skolens begynneropplæring gjennom meningsfull tekstskaping i ... -
"Nei, det kan nok hende at jeg ikke tenker nok på det..." - om demokrati, medborgerskap og mangfold
Paulsmoen, Mona (Master thesis, 2021)Demokratiteori beskriver hvilke intensjoner som bør ligge til grunn og formålet med demokrati- og medborgerskapsundervisning. Likevel er det ikke entydig hvordan denne undervisningen skal se ut i skolen. I denne masteroppgaven ... -
Om danning - Med fokus på Læreplanverket av 2020
Neuenkirchen, Ida (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven skal svare på hvordan man kan forstå læreplanverket av 2020 som dannende. Forskerspørsmål som ligger til grunn for å kunne svare på problemstillingen er hvordan man kan gjenkjenne danning, hvilke ... -
Om læraren sin levande kunnskap
Æsøy, Knut Ove (Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 7 | Nr. 2 | 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-31)Det er eit uttalt mål å gjøre grunnskulelærarutdanninga forskingsbasert. I det dominerande tankemønsteret i grunnskulelærarutdanninga er det konstruert ei motsetning mellom vitskapleg kunnskap og erfaringskunnskap. Vitskapleg ... -
Skjønnlitteraturens danningspotensiale i begynneropplæringen
Hammer, Ellen Marie (Master thesis, 2021)Formålet med denne masterstudien er å undersøke hvordan bruken av skjønnlitteratur i begynneropplæringen kan legge til rette for elevenes danning. Her vil jeg se nærmere på hvordan ulike faktorer som valg av litteratur, ... -
Unge medborgere og elevrådsarbeid i skolen - En casebasert forskningsstudie om elevråd og medborgerskap
Reinli, Tobias Guldhaug; Jøsok, Evy (Master thesis, 2020)Skolens demokratimandat er nedskrevet i politiske styringsdokumenter. I korte trekk er dette et samfunnsmandat som går ut på å videreføre demokratiet til neste generasjon og gjøre elevene rustet til å bli aktive medborgere ... -
The use of paintings and sketches as scientific knowledge
Æsøy, Knut Ove; Dybvikstrand, Trine Sofie (Indo-Pacific Journal of Phenomenology;Volume 21, 2021 - Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-22)This article is written in the field of the philosophy of science. The aim is to express how painting and drawing can be used as part of a phenomenological research method. The painter or drawer is a visual researcher in ... -
Utvikling og samspill av begrepene danning og læring i norske læreplaner
Djærff, Tetyana (Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er utvikling og samspill av begrepene danning og læring i de norske læreplanene i de siste 50 årene. Oppgaven undersøker innholdet i begrepene danning og læring i de generelle delene av Mønsterplan ... -
When anxiety matters as a condition of possibility: About student-teachers’ anxiety experiences towards becoming a teacher
Helleve, Mette Birgitte; Æsøy, Knut Ove (Encyclopaideia. Journal of phenomenology and education;Vol. 25, n.60 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-08-05)The purpose of this study is to explore the emotional dimension of the student-teachers’ experiences, which is marked by anxiety. This study is based on a combination of a phenomenological informed theoretical framework ...