Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Rugkåsa, Marianne"
Now showing items 1-20 of 26
-
Anerkjennelse i møte med minoritetsfamilier i barneverntjenesten - En kvalitativ studie av kontaktpersoners erfaringer i møte med minoritetsfamilier i barneverntjenesten
Razzaq, Robina (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven omhandler hvordan kontaktpersoner i barneverntjenesten opplever sitt møte med minoritetsfamilier. Målet med denne studien er å undersøke kontaktpersoners erfaringer i møte med etniske minoritetsfamilier, ... -
«Å ikke problematisere alt» En studie av sosialarbeideres erfaringer fra arbeid med enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere
Sundal, Vidar Mikael (Master thesis, 2014)Temaet for denne studien er sosialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere. Det fokuseres på hvilke erfaringer sosialarbeidere har fra dette arbeidet, og hvordan disse erfaringene fra praksis kan bidra ... -
Barneoppdragelse i et flerkulturelt perspektiv - Hvordan forstår innvandrermødre sin egen foreldrepraksis og hvilke utfordringer møter de på når det gjelder barneoppdragelse i Norge?
Sarinc, Keziban (Master thesis, 2015)Målet med denne masteroppgaven er å finne ut hvordan innvandrermødre fra et kollektivistisk bakgrunn oppdrar sine barn i en norsk kontekst. Jeg presenterer resultater fra intervju med 5 innvandrermødre fra fire forskjellige ... -
«Barrierer ved deltakelse i kvalifiseringssystemet og på vei til arbeidslivet» - En studie av opplevelsene til ikke-vestlige innvandrerkvinner med lav eller ingen arbeidstilknytning
Khalid, Hira (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om ikke-vestlige innvandrerkvinner med lite eller ingen arbeidstilknytning. Oppgaven går ut på deres opplevelse av situasjonen der de møter utfordringer på grunn av det norske kvalifiseringssystemet, ... -
Betydningen av barns deltakelse i bekjempelse av fattigdom
Rugkåsa, Marianne; Bergheim, Berit (Tidsskrift for velferdsforskning;Årgang 23, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-10-09)Barns rett til deltakelse og medvirkning står sterkt i den norske velferdsstaten. Det er tydelige føringer når det gjelder at barns stemme skal høres, når offentlige institusjoner tar avgjørelser som angår dem. I Nav har ... -
Bruk av tolk i barnevernet
Haziri, Blerta (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvilke erfaringer barnevernansatte har med bruk av tolk. Antall barn med innvandrerbakgrunn som har barneverntiltak har økt de siste årene. Dette har ført til at behovet for bruk av tolk har ... -
Children as economic investment : an analysis of Malawi’s Growth and Development Strategy Paper II and the hegemonic development discourse in Malawi
Stordahl, Andreas Fostervold (Master thesis, 2012)This thesis analyses the development discourse in Malawi through interviews with relevant stakeholders, and an indebt review of the Malawi Growth and Development Strategy II (MGDS2). The MGDS2’s participatory and ... -
Dilemmas and conflicting pressures in social work practice.
Ylvisaker, Signe; Rugkåsa, Marianne (European Journal of Social Work;, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-30)On the basis of 102 texts in which social workers describe their experiences from and reflections on their own practice, we identify and analyse a number of conflicting pressures and dilemmas social workers often encounter ... -
Early school leaving in the care population - Differences by county of origin
Dæhlen, Marianne; Rugkåsa, Marianne (Child & Family Social Work;Volume 23, Issue 4 - November 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-05-11)In many Western countries, children in immigrant families are considered at increased risk of experiencing social problems and marginalisation and are often overrepresented in the care population. How these children ... -
Helhetlig oppfølging av lavinntektsfamilier
Malmberg-Heimonen, Ira; Fossestøl, Knut; Rugkåsa, Marianne; Tøge, Anne Grete; Gyüre, Krisztina; Gubrium, Erika (AFI Rapport 2016:11, Research report, 2016)Høgskolen i Oslo og Akershus evaluerer Arbeids- og velferdsdirektoratets (AVdir) satsing for å prøve ut en helhetlig oppfølgingsmodell for lavinntektsfamilier (HOLF-modellen) i NAV. I HOLF-modellen arbeider familiekoordinatorene ... -
Hudfargens betydning i NAV: Sosialarbeidernes forståelser av hudfargens betydning i møte med brukere i NAV
Obilie, Johanna Efua (Master thesis, 2019)Masteroppgaven handler om sosialarbeidernes forståelser av hudfargens betydning i møte med brukere i NAV. Formålet med prosjektet er å belyse på hvilken måte forstår sosialarbeidere hudfargens betydning i møte med brukere ... -
Hvordan erfarer fosterforeldre rammebetingelsene for fosterhjemsoppdraget og utøvelse av daglig omsorg i fosterhjemmet?
Hope, Carmen (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om hvordan fosterforeldre erfarer rammebetingelsene for fosterhjemsoppdraget og utøvelse av daglig omsorg i fosterhjemmet. Formålet med dette prosjektet har vært å finne ut av og belyse ... -
Improving follow-up with low-income families in Norway: What is new and what is already regular social work practice?
Tøge, Anne Grete; Malmberg-Heimonen, Ira; Liodden, Tone; Rugkåsa, Marianne; Gyüre, Krisztina; Bergheim, Berit (European Journal of Social Work;2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)Policymakers emphasise knowledge-based practices and evaluate their effectiveness. The Norwegian Directorate of Labour and Welfare has developed a model for Comprehensive follow-up of Low-income Families (the so-called ... -
"Jeg har kun lyst til å ha det hyggelig med familien min" En vurdering av samvær etter omsorgsovertakelse
Baugerud, Ingeborg Bjørnstad (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om omsorgssviktede barn mellom 12-18 år og foreldres erfaringer med samvær etter omsorgsovertakelse hjemlet i barnevernloven § 4-12. Studien kartlegger barn og biologiske foreldres oppfattelse ... -
Kulturalisering og symbolsk mening i barnevernsarbeid
Rugkåsa, Marianne; Eide, Ketil; Ylvisaker, Signe (Tidsskrift for velferdsforskning;18(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)artikkelen drøftes hvordan barnevernsarbeidere bruker kulturelle forklaringer for å forstå minoritetsetniske barn og foreldres situasjon. Dette definerer vi som kulturalisering, en prosess der gitte situasjoner, problemer ... -
Livet etter ettervern - en kvalitativ studie av unge voksnes erfaringer med ettervern
Ahmadi, Shokhan (Master thesis, 2020)Denne masterstudien er en kvalitativ undersøkelse som er basert på semi-strukturert intervju med seks informanter mellom 22-27 år som har mottatt ettervern i regi av barnevernet. Målsettingen med å gi unge voksne ettervern ... -
Lost in culture: Language discordance and culturalization in social work with migrants
Buzungu, Hilde Fiva; Rugkåsa, Marianne (Peer reviewed; Journal article, 2023)Social work carried out without a shared language, can be referred to as language discordant social work. In this article we discuss links between language discordance and culturalization in social work, based on data from ... -
Mellom mestring og mening : barn som pårørende; hvordan skaper ungdommer med foreldre som strever psykisk, mening i egen hverdag?
Svilosen, Lillian Almaas (Master thesis, 2013)Det har de siste 15 årene vært en økende interesse blant ansatte i helsesektoren for de barna som har foreldre som strever psykisk. I 2010 kom det en lovendring med krav til helsepersonell om å ta rede på barnas situasjon ... -
Minoritetsungdom på norske barnevernsinstitusjoner. En kvalitativ studie av miljøterapeuters erfaringer med minoritetsungdom.
Maslo, Amila (Master thesis, 2023)Studien er rettet mot barnevernfaglig arbeid med minoritetsungdom, men kommer også inn på samarbeid med minoritetsforeldre. Foreldrene vil ofte være en naturlig del av ungdommens liv etter plassering på barnevernsinstitusjon, ...