• Kriterier for måloppnåelse i yrkesopplæringen - Prinsipper og konkrete eksempler fra utdanningsprogrammet restaurant- og matfag 

      Spetalen, Halvor (Working paper, 2021)
      I dette relativt uformelle arbeidsdokumentet har jeg latt meg inspirere av eksamensbesvarelser fra studentene i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet. Våren 2021 fikk studentene en caseoppgave der ...
    • Kunnskapsgrunnlag for regional utviklingsplan: perspektiv, metodar og analysar i ein samproduksjonsprosess i Vestland fylke 

      Bergsli, Heidi; Dietz, Jan; Onsager, Knut; Monkerud, Lars Chr.; Lundberg, Aase Kristine (NIBR-notat;2023:107, Working paper, 2023)
      Notatet presenterar perspektiv, metodar og resultat frå arbeidet med kunnskapsgrunnlaget for Utviklingsplan for Vestland 2024-2028 regional planstrategi, på oppdrag for Vestland fylkeskommune. Kunnskapsgrunnlaget sitt ...
    • Learning outcome in professional education: The influence of institutional and student characteristics 

      Aamodt, Per Olaf (;nr. 8, Working paper, 2005)
      This study aims at analysing how students’ learning outcome is affected by three sets of factors: students’ background, the teaching environment and students’ own effort and learning style. The analyses are based on a set ...
    • Levekår blant barn og unge med ADHD 

      Bjørnshagen, Vegar; Stav, Terje (Kort oppsummert;3/2023, Working paper, 2023)
      NOVA har gjennomført en nettbasert spørreundersøkelse om levekår og livskvalitet blant barn og unge med ADHD. Spørreundersøkelsen ble gjennomført blant foreldre til barn under 18 år med ADHD. Hovedtemaene er helse, ...
    • Levekår blant voksne med ADHD 

      Bjørnshagen, Vegar; Ugreninov, Elisabeth; Vedeler, Janikke Solstad (Kort oppsummert;1: 2022, Working paper, 2022)
      NOVA har gjennomført en litteraturgjennomgang og en nettbasert spørreundersøkelse om levekår og livskvalitet blant voksne med ADHD. Hovedtemaene er helse, utdanning og arbeid. Spørreundersøkelsen ble gjennomført våren ...
    • Levekår for voksne med Downs syndrom 

      Ukjent forfatter (NOVA andre dokumenter;1:2021, Working paper, 2021)
      Livslengden til personer med Downs syndrom har økt svært mye de siste femti årene, og velferdsstaten har inkludert personer med Downs syndrom gjennomgående inn i sitt tjeneste-tilbud. Allikevel vet vi per i dag lite om ...
    • Levekårsanalyse for Bydel Stovner - Utvikling i demografi og levekår for Bydel Stovners delbydeler sammenlignet med landet, Oslo og utvalgte norske byområder i perioden 2008/9 – 2018/19 

      Brattbakk, Ingar (FoU-resultat;2021:05, Working paper, 2021-06-17)
      Bydel Stovner har nedsatt et utvalg som skal se på årsakene til at koronapandemien har rammet bydelen så hardt i 2020 og 2021, og peke på mulige veier for å ruste bydelen bedre for framtida. Som en del av dette arbeidet ...
    • Liberal Constitution-Making 

      Eriksen, Asgeir Stenberg (;nr. 2, Working paper, 2005)
      The main purpose of the paper is to theoretically flesh out a representative constitutionmaking process. It rests upon an initial account of liberal legitimacy of an action. I will secondly elaborate different theoretical ...
    • Lærarrolla i ulike tider 

      Strømnes, Åsmund Lønning (SPS arbeidsnotat;nr. 2, Working paper, 2007)
      Fagleg innlegg på seminar for Christer Brusling ved Senter for profesjonsstudier (SPS) 3. mai 2007
    • Lærerarbeid - en samling valgsituasjoner 

      Kleven, Thor Arnfinn (SPS arbeidsnotat;, Working paper, 2008)
      Tittelen på dette innlegget karakteriserer lærerarbeid som en samling valgsituasjoner. Det uttrykket kunne ha vært brukt om mange andre jobber også. En sjåfør opplever stadige valgsituasjoner i trafikken. En lege ...
    • Lærerrollen - tilrettelegger eller formidler? 

      Telhaug, Alfred Oftedal (Working paper, 2002)
      Foredrag ved Senter for profesjonsstudier 24. januar 2002 Den dagsaktuelle situasjonen kan karakteriseres slik: Det høres nå ut som om alle sier det samme. OECD - med sin særlige omsorg for næringsliv og økonomisk vekst ...
    • Lærerrollen sett fra lærerperspektivet 

      Tellmann, Silje Maria; Lorentzen, Marte; Mausethagen, Sølvi (SPS arbeidsnotat;Nr. 8 - 2016, Working paper, 2016)
      Ekspertgruppen om lærerrollens kartlegging av tidligere forskning på lærerrollen avdekket at det er gjort relativt lite forskning som tar utgangspunkt i lærernes egne beskrivelser av sitt arbeid og sin rolle. Formålet med ...
    • Læreryrkets status: allmennlæreres egenvurderinger i StudData 

      Drange, Ida; Skjønsberg, Andreas (SPS arbeidsnotat;nr. 4, Working paper, 2008)
      Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Tema for notatet er læreryrkets status. Dette undersøkes ved å se på allmennlærerstudenter og nyutdannede læreres vurdering av dette i StudData. StudData ...
    • Læringsmiljø og pedagogisk analyse. 

      Nordahl, T. (NOVA Rapport 19/05, Working paper, 2005)
      The project Learning Environment and Pedagogical Analysis (the LP-model) is a study of 14 Norwegian schools during a period of two and a half years. Lillegården kompetansesenter is responsible for the development part of ...
    • Maten blir mobil 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid (Prosjektnotat nr. 1-2017, Working paper, 2017)
      I denne rapporten ser vi nærmere på hvordan mat-/handleapper brukes i den norske befolkningen. Det finnes lite oversiktsdata på dette feltet, og stadig nye digitale og mobile løsninger lanseres i markedet. Denne rapporten ...
    • Meistring av førskulelærarrolla i eit arbeidsfelt med lekmannspreg (MAFAL) – En frekvensrapport 

      Løvgren, Mette (SPS arbeidsnotat;1, Working paper, 2012)
      Dette notatet er en rapport med frekvensfordelinger fra en spørreundersøkelse som ble gjennomført som en del av prosjektet «Meistring av førskulelærarrolla i eit arbeidsfelt med lekmannspreg – MAFAL». Prosjektet var et ...
    • Mesterlære i profesjonsutdanning 

      Spetalen, Halvor (Småskrift, Working paper, 2010)
      Mesterlære har tradisjonelt vært knyttet til arbeidslivet og yrkesopplæringen. Det hevdes også at mesterlære som opplæringsform er uegnet for profesjonsutdanninger. I denne artikkelen vil jeg argumentere for at mesterlæreliknende ...
    • Mestring av læreryrket - hva, hvordan og for hvilke hensikter? : En analytisk tilnærming 

      Raaen, Finn Daniel (Working paper, 2007)
      Begrepet å mestre er avledet av ordet mester. Mester har etymologisk en dobbel betydning, både en tradisjonell og en moderne. I tradisjonell religiøs forstand innebærer det å være en herre og mester som rettleder sine ...
    • The methodology of the ARDU survey, Dnipro: Operatyvna Sociologiya (in Russian) 

      Baliichuk, Vladislav (Working paper, 2020)
      Metodebeskrivelse for survey.
    • Midlertidig lønnstilskudd – hvem deltar, når, og hva er utfallet? 

      Bråthen, Magne (AFI-notat;2023:06, Working paper, 2023-11-08)
      I dette AFI-notatet presenteres en analyse av alle deltakere på midlertidig lønnstilskudd i perioden fra mars 2010 til desember 2019, som NAV har klassifisert som med nedsatt arbeidsevne. Resultatene indikerer at det i ...