dc.contributor.advisor | Gustavsson, Ulrika | |
dc.contributor.author | Nordstrøm, Josefine Gulbrandsen | |
dc.date.accessioned | 2017-06-29T09:50:40Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-25T20:32:21Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T11:13:46Z | |
dc.date.available | 2017-06-29T09:50:40Z | |
dc.date.available | 2020-08-25T20:32:21Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T11:13:46Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/983 | |
dc.description | Bachelor i Sosialt arbeid | |
dc.description.abstract | Temaet for denne oppgaven er sosialt arbeid i ungdomsskolen. Med tittelen «her, men ikke til stede» forsøker jeg å gi et bilde av at man kan være fysisk tilstede i situasjonen, men at man likevel ikke er der som følge av passivitet og tilbaketrekking. Man blir nærmest usynlig i både medelevenes og lærerens nærvær. Det er ofte en grunn til at man uttrykker seg på den måten man gjør. Selv om noen har det helt fint med å være stille og rolig, er det de som uttrykker seg på denne måten fordi det bunner i noe vondt, eller noe som ikke føles greit. Det finnes negative konsekvenser knyttet til det å trekke seg unna sosiale settinger. Ensomhet har en klar sammenheng med blant annet depresjon (Qualter 2009, 494). Elever som utvikler psykiske helseplager står i fare for å ikke få like mye ut av undervisningen som man ellers ville fått uten psykiske helseplager . Denne oppgaven vil handle om hvordan sosionomen kan bidra i skolen når det gjelder de innagerende elevenes psykososiale utvikling, som indirekte vil påvirke den faglige utviklingen. | |
dc.language.iso | nb | language |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
dc.subject | Atferd | |
dc.subject | Psykososial utvikling | |
dc.subject | Ungdomsskole | |
dc.title | Her, men ikke til stede. Om sosionomens arbeid med psykososial utvikling hos ungdom med innagerende atferd i ungdomsskolen | |
dc.type | Bachelor thesis | |