Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohnstone, Leah
dc.contributor.authorKvernberg, Lene Steen
dc.date.accessioned2017-06-29T08:30:39Z
dc.date.accessioned2020-08-25T20:35:06Z
dc.date.accessioned2021-04-29T11:13:53Z
dc.date.available2017-06-29T08:30:39Z
dc.date.available2020-08-25T20:35:06Z
dc.date.available2021-04-29T11:13:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/978
dc.descriptionBachelor i Sosialt arbeid
dc.description.abstractOppgavens tittel er Barnefattigdom i Norge – om å integrere Capability tilnærmingen i sosialt arbeid. Hensikten med oppgaven er å undersøke om capability tilnærmingen kan bistå sosialarbeidere på NAV-kontor i sitt arbeid med å redusere barnefattigdom. Oppgaven forsøker dermed å se på capability tilnærmingens relevans for sosialt arbeid. Problemstillingen er som følger: Hvordan kan capability tilnærmingen styrke praksisen på NAV-kontorene i arbiedet med å redusere barnefattigdom? Jeg har benyttet meg av Capability tilnærmingen og Jim Ifes fire diskurser i sosialt arbeid som teoretisk tilnærming, og oppgaven er et litteraturstudie. En av hovedkonklusjonene er at for å gjøre tilnærmingen mer tilgjengelig i det praktiske arbeidet, kan man lage en liste over capabilities man skal sikre at alle barn har. Videre vil det være viktig i et capability perspektiv å arbeid politisk for at alle barn skal ha samme mulighet til å utvikle capabilities, gjennom universelle tjenester. Dette for å unngå skam og stigmatisering.
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus
dc.subjectBarnefattigdom
dc.subjectCapability approach
dc.subjectSosialt arbeid
dc.titleBARNEFATTIGDOM I NORGE. Om å integrere Capability tilnærmingen i sosialt arbeid
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel