Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErichsen, Torunn
dc.contributor.authorGranlund, Trine
dc.contributor.authorKjøs, Stine
dc.date.accessioned2020-12-22T09:18:35Z
dc.date.accessioned2021-04-29T10:46:06Z
dc.date.available2020-12-22T09:18:35Z
dc.date.available2021-04-29T10:46:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6479
dc.descriptionBachelor i Sykepleie
dc.description.abstractBakgrunnen for valg av tema: Nortvedt & Lillemoen (2016, s. 58) belyser hvorvidt pasientens grunnleggende behov og rett til nødvendig helsehjelp blir ivaretatt når hjelpen baserer seg på vedtak som følge av bestiller-utfører-modellen. Vi ønsker med denne oppgaven å se nærmere på hvordan bestillerutfører- modellen oppleves i praksis, og hvorvidt denne modellen påvirker kvaliteten på de hjemmebaserte tjenestene. Problemstilling: I hvilken grad påvirker bestiller-utfører-modellen kvaliteten på de hjemmebaserte tjenestene? Metode: Oppgaven er en litteraturstudie hvor det er benyttet relevant faglitteratur, pensumlitteratur, rapporter, samt studier funnet ved søk i databasen Cinahl. Det er benyttet 4 ulike forskningsartikler som belyser ulike sider av oppgavens problemstilling. Resultater: Resultatene viser at økonomi og lønnsomhet er viktige faktorer for å innføre bestiller-utførermodellen. Denne modellen medfører et tidspress og påvirker relasjonen mellom sykepleier og pasient. Som en konsekvens av tidspresset som oppstår, må sykepleierne prioritere mellom ulike grunnleggende behov og sykepleieoppgaver. Dette fører til at sykepleierne er misfornøyde med organiseringen og forsøker å kompensere for dette. Konklusjon: Samarbeidet mellom bestiller- og utøverenhetene fremstår som fraværende. Et høyt tidspress og underbemanning som følge av bestiller-utfører-modellen, resulterer i oppgavesentrert sykepleieutøvelse og dårligere pasient- og sykepleierrelasjon. Samtidig uteblir observasjoner, hvilket går utover sikkerheten til pasientene. Vi konkluderer derfor med at kvaliteten blir påvirket i stor grad.
dc.language.isonben
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.subjectBestiller-utfører-modell
dc.subjectKvalitet
dc.subjectHjemmebaserte tjenester
dc.titleBestiller-utfører-modell og kvalitet i hjemmebaserte tjenester: I hvilken grad påvirker bestiller-utfører-modellen kvaliteten på de hjemmebaserte tjenestene?
dc.typeBachelor thesis
fagarkivet.source.pagenumber44


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel