Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUnderthun, Anders
dc.contributor.authorBergene, Ann Cecilie
dc.date.accessioned2020-08-20T07:24:13Z
dc.date.accessioned2021-04-30T08:35:27Z
dc.date.available2020-08-20T07:24:13Z
dc.date.available2021-04-30T08:35:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-82-7609-345-2
dc.identifier.issn0807-0865
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6224
dc.description.abstractDenne rapporten tar for seg problemstillinger som kan knyttes til norsk luftfarts framtid i en liberalisert og globalisert luftfartsvirkelighet. Blant viktige spørsmål som diskuteres er hvordan betingelsene for norsk luftfart har endret seg i lys av liberaliseringen av internasjonal luftfart, hva som er viktige strategier for norske flyselskaper, hvilke muligheter norsk og internasjonal fagbevegelse har når det gjelder å sikre gode arbeidsforhold og representasjon i en globalisert luftfartsindustri, og hvordan en endret luftfartsvirkelighet har påvirket partsforhold i bransjen. Vi vurderer også hva som kan påvirke framtidsmuligheter, og skisserer her tre ulike retninger. Den første framtids­muligheten innebærer en fortsatt liberalisering/deregulering. Her kan flere flyselskaper bli tvunget over i en «bekvemmelighetsflaggstrategi» slik vi har sett innenfor sjøfart. Den andre framtids­muligheten åpner for fortsatt sameksistens mellom lavkostnads­selskaper og tradisjonelle fullservice­selskaper innenfor et mer avklart reguleringsregime der ulike former for forbrukermakt kan bli en viktigere strategi for fagbevegelsen. En tredje mulighet er en ”re-regulering” av internasjonal luftfart som kan følge av et større fokus på sikkerhet og beskyttelse av nasjonale interesser. no_NB
dc.publisherOslo: Arbeidsforskningsinstituttet ved HiOA
dc.relation.ispartofseriesAFI Rapport 2014:11
dc.subjectLuftfart
dc.subjectPartsforhold
dc.subjectSelskapsstrategier
dc.subjectFagforeningsstrategier
dc.titleFramtida til norsk luftfartno_NB
dc.typeResearch report
fagarkivet.source.pagenumber123


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel