Show simple item record

dc.contributor.authorBerg, Lisbet
dc.date.accessioned2020-08-17T13:04:31Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:55:43Z
dc.date.available2020-08-17T13:04:31Z
dc.date.available2021-04-29T12:55:43Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6049
dc.description.abstractI dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ulike forbrukerkompetanseprofiler. Vi finner fire forskjellige kompetanseprofiler: finansiell, teknologisk, miljøetisk og dagligvare-kompetanse. Den gjennomsnittlige forbruker holder seg godt orientert på fire av tolv markeder. Eksterne hendelser og medieoppslag påvirker forbrukerkompetansen, det vil si hvilke markeder forbrukerne gir oppmerksomhet og holder seg orientert på. Forbrukerkompetansen er kjønnet, klassedelt og alderssegregert. Eldre forbrukere ser ut til å ha mer forbrukerkompetanse enn yngre. Vi kan ikke si at kvinner har mer forbrukerkompetanse enn menn, eller at arbeiderklassen har mer eller mindre forbrukerkompetanse enn middelklassen, men disse kategoriene holder seg orientert på ulike områder. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
dc.publisherOslo, SIFO
dc.relation.ispartofseriesProsjektnotat 7-2009
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleForbrukerkompetanse 2005-2009 - Hvor godt holder forbrukerne seg orientert på ulike markeder?
dc.typeNotat
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/liberg/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record