Show simple item record

dc.contributor.authorLavik, Randi
dc.contributor.authorSchjøll, Alexander
dc.date.accessioned2020-08-17T13:04:26Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:56:06Z
dc.date.available2020-08-17T13:04:26Z
dc.date.available2021-04-29T12:56:06Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6032
dc.description.abstractNotatet tar for seg konkurranseforholdene og forbrukerrettighetene i markedet for hvite/brunevarer i Norge. Vi definerer markedets størrelse ut fra to forskjellige kilder. Disse kildene brukes så til å beregne konsentrasjonsgraden. Denne er høy, men prisindeksen for slike varer viser parallelt en fallende trend. Lavere priser er ikke en tilstrekkelig betingelse til å konkludere om konkurransen er sunn eller ei. Derfor følger en gjennomgang på prinsipielt grunnlag mulige tiltak som selgerne har initiert i markedet, som for eksempel reklame, differensiering og bonusordninger. Noen av disse tiltakene kan sies å være konkurransedempende. Notatet munner derfor ut i konkrete forslag til hva som hva det bør forskes videre på for å få en bedre forståelse av konkurransen i markedet. Tilknyttede prosjekter Pris og konkurranseno_NB
dc.publisherOslo, SIFO
dc.relation.ispartofseriesProsjektnotat 4-2007
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleMarkedet for hvite/brunevarer i Norgeno_NB
dc.typeNotat
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/alexan/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record