Show simple item record

dc.contributor.authorLavik, Randi
dc.date.accessioned2020-08-17T13:04:20Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:55:32Z
dc.date.available2020-08-17T13:04:20Z
dc.date.available2021-04-29T12:55:32Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6008
dc.description.abstractNummer: 12-2004 Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten betydning for den generelle prisut-vikling, kanskje bortsett fra ølpriser i Sverige. Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten betydning for den generelle prisut-vikling, kanskje bortsett fra ølpriser i Sverige. Evt prisendringer kan likevel ha skjedd lokalt i områder der Lidl er etablert. I Norge synes lite å ha skjedd i forkant av Lidls etablering mht til prisnivået målt ved konsumprisindeksen. Ett unntak er imidlertid ølprisene, som sank dra-matisk høsten 2003. For non-food som vaskemidler og hygieneartikler, der man kan forvente sterkere konkurranse når Lidl kommer, har prisene økt noe i forkant. I etterkant av Lidls åpning, målt ved konsumprisindeksen pr 15 oktober 2004, har mineral-vann, leskedrikk og juice steget litt mindre enn samme periode i fjor, vaskemidler etc har ikke steget, hår- og skjønnhetspleie produkter har imidlertid hatt en jevn stigning de siste to årene, fra 130.5 oktober 2002 til 142.8 oktober 2004, en økning på 9.4 prosent. På dette om-rådet foregår en kamp om markedene, der kjente merkevareleverandører kjemper mot å bli skjøvet ut av hyllene av billigmerkene (Aftenposten 21. oktober 2004). Prisene på frukt og grønt har gått drastisk ned, og spesielt siste måneden. Disse produktgrup-pene varierer mye i pris over året, og er prissensitive overfor værforhold etc. Prisene har også sammenheng med hvilke varer som til enhver tid er tilgjengelig for importør. Det som likevel kan tenkes er at sterk priskonkurranse har ført til at tilbudet av frukt og grønt har fått et større innslag av produkter med lavere kvalitet. Den sterke priskonkurransen har ikke minst Lidl bidratt til. Det er også mulig at det er litt kort tid etter at Lidl åpnet til at vi kan avlese priskonkurransen på konsumprisindeksen, eller om evt priskonkurransen vil skje lokalt i områder der Lidl er etablert. I så fall vil kjedene gå bort fra sin tidligere prispolitikk, med sentral prissetting og tilnærmet lik pris for hele landet. På den annen side er det ikke urimelig at kjedenes mottrekk mot Lidl, som eksempel innføring av ”First Price” og ”Number One” som ekstreme lave pri-ser, etter hvert vil kunne avleses i den generelle prisutvikling. Dette vil kunne skje dersom disse produktene får en viss omsetning slik at prisene registreres i konsumprisindeksen. Tilknyttede prosjekter Pris og konkurranseno_NB
dc.publisherOslo, SIFO
dc.relation.ispartofseriesProsjektnotat 12-2004
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleLidl og konkurranseno_NB
dc.typeNotat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record