Show simple item record

dc.contributor.authorPettersen, Lene
dc.contributor.authorKjørstad, Ingrid
dc.date.accessioned2020-08-17T13:04:07Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:55:14Z
dc.date.available2020-08-17T13:04:07Z
dc.date.available2021-04-29T12:55:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5967
dc.description.abstractSentralt både for internetthandel generelt og i delingsøkonomien mer spesielt, ligger en forestilling om at online brukerevalueringer og ratinger skal skape tillit og smøre relasjonene og flyten av slike tjenester.  Det antas av mange at en ny type «reputation economy» vil dominere i tiden fremover, slik vi blant annet har sett det i Ebay og i liknende tjenesters evalueringssystem, og nå også i delingsøkonomien. Vi vet at brukervurderinger/ brukeromtaler i tillegg står sentralt i tradisjonell handel og netthandel når forbrukere skal orientere seg før kjøpsbeslutninger tas. Derfor ønsket vi i 2016 å se nærmere på hvordan denne type tillitsmekanismer fungerer i praksis, og hvor viktige de er nettopp for å skape tillit forbrukere seg i mellom, og mellom forbrukere og kommersielle markedsaktører. I dette notatet presenteres relevant litteratur på feltet, sammen med nyere forskning fra SIFO knyttet opp til delingsøkonomien og de ulike aktørenes erfaringer med bruk, samt illustrerende eksempler fra andre sider av internetthandel og sosiale medier. Forbrukerombudet presenterer også kort de rettslige rammene rundt brukeromtaler og andre tillitsmekanismer.no_NB
dc.publisherOslo: Forbruksforskningsinstituttet SIFO
dc.relation.ispartofseriesProsjektnotat nr. 11-2016
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleOnline brukerevalueringer - til forbrukernes nytte eller besvær?no_NB
dc.typeReport
fagarkivet.source.pagenumber45.0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record