Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Lisbet
dc.date.accessioned2020-08-17T13:04:05Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:54:48Z
dc.date.available2020-08-17T13:04:05Z
dc.date.available2021-04-29T12:54:48Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5962
dc.description.abstractSatsingsområdet atferdsøkonomi ved SIFO 2013-2015. I dette notatet har vi samlet presentasjonene fra konferansen Atferdsøkonomi, ‘dulting’ og forbrukerpolitikk som SIFO arrangerte i samarbeid med Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, samt GreeNudge, 9. oktober 2015 på Felix konferansesenter i Oslo. Konferansen markerte avslutningen på SIFOs satsingsområde om atferdsøkonomi (2013-2015). Hensikten med satsingsområdet har vært å øke kunnskap og anvendelsen av atferdsøkonomisk innsikt, teori og metode ved SIFO. Noen forbinder atferdsøkonomi først og fremst med den eksperimentelle metoden, mens andre forbinder atferdsøkonomi først og fremst med kartlegging av valgarkitekturer og bruk av ‘dulting’ for å oppnå ønsket atferd eller praksis. Og sist men ikke minst har vi de som ser atferdsøkonomi som et teoretisk korrektiv til tradisjonell økonomisk teori. Atferdsøkonomien demonstrerer, gjennom empiri og teori, at vi må ta hensyn til folks følelser og tilkortkommenheter for å få innsikt i hvordan folk gjør sine valg og tar sine beslutninger. Gjennom satsingen har vi oppnådd at atferdsøkonomiske perspektiver - i form av metode, teori og/eller studier av valgarkitekturer - er trukket inn flere SIFO-prosjekter: 1) Alexander Schøll disputerte for Philosphiae Doctor (PhD) ved NMBU på Ås, den 22 oktober 2014 med avhandlingen: Consumer preferences for animal welfare: What can we learn from restaurant, store and web experiments? NMBU Thesis 2014:60. Avhandlingen inneholder kappe + tre vitenskapelige artikler: Alexander Schøll & Frode Alfnes: Eliciting Consumer Preferences for Credence Attributes in an Haute Cusine Restaurant. Alexander Schøll, Frode Alfnes, Svein Ole Borgen: Animal welfare in stores: natural field experiments with positive and negative labeling. Alexander Schøll: Country-of-origin preferences for organic food. Frode Alfnes har vært hovedveileder. 2) Lisbet Berg (2014): ‘Who benefits from behavioral economics?’ I Economic Analysis and Policy, 44, 221–232 3) Berg, L. (2014): Consumer Markets Trust Regimes across Europe, European Societies. 16 (4), 480-499. 4) Berg, L. (2015): Consumer vulnerability: Are elderly people more vulnerable as consumers than others? International Journal of Consumer Studies. 39, 284-293. 5) Alexander Schjøll, Frode Alfnes and Svein Ole Borgen (2013): Consumer preference for animal welfare when buying eggs. SIFO-Fagrapport 1-2013. 6) Alexander Schjøll, Frode Alfnes and Svein Ole Borgen (2013): Forbrukernes holdning til pensjonssparing. Resultater fra en Web-undersøkelse. SIFO-Oppdragsrapport 7-2013. 7) Lisbet Berg (2015): Hvordan fungerer forbrukermarkedene i Norge? Fra Consumer Markets Scoreboard. SIFO-oppdragsrapport 3-2015. 8) Arne Dulsrud (2015): Strømkunder på vandring? Forbrukernes bytting av strømavtaler. SIFO Fagrapport nr.4-2015. 9) Alexander Schjøll, Frode Alfnes og Even Johan Lanseng (BI) (2015): Forbrukerens forståelse av skjult reklame i blogger og nettbutikken. Resultater fra en empirisk undersøkelse. SIFO Oppdragsrapport. Rapport levert til FFU. 10) Masterstudent Thea Grav Rosenberg (2015) skriver masteroppgave om Barn i butikk, der det atferdsøkonomiske begrepet valgarkitektur står sentralt. Lisbet Berg har vært veileder. 11) Christian Poppe, Unni Kjærnes og Jo Helle-Valle: You are hereby warned: You can borrow money! An empirical study of a behavioural economic approach in credit market regulation. Innsendt til vurdering for publisering i oktober 2015. 12) Det foreligger utkast til to papere om eksperimenter i restaurant. Arbeidstitler er "Restaurant Choice Experiments: A Review" av Frode Alfnes, Alexander Schjøll og Amit Sharma (Pennsylvania State University) og "Restaurant Satisfaction Experiments: A Review." av Amit Sharma (Pennsylvania State University), Frode Alfnes og Alexander Schjøll. 13) Cristian Poppe har holdt tre foredrag med innbakt atferdsøkonomisk perspektiv: «Du er advart: du får lån!» Frarådningsplikten i teori og praksis. (3 juni 2014: Økonomiske rådgivere i Hedmark og Oppland, 20 juni 2014: Økonomiske rådgivere i Oslo og Akershus, 26 sept 2014: Økonomiske rådgivere i Vestfold og Telemark) 14) Lisbet Berg og Åse Gornitzka UiO (2014): besøkte det atferdsøkonomiske miljøet ved Centre for Competition Policy in Norwich m foredrag: The Consumer Attention Deficit Syndrome. + Workshop. Norwich 14. mars 2014. 15) Lisbet Berg hadde innlegg på EU-kommisjonens European Consumer Conference i Riga (April 2015): Are modern, heterogeneous and complex markets manageable for consumers? 16) Lisbet Berg hadde innlegg – sammen med Justin Gutmann (Citizens Advice GB) på Nordic Consumer Network Meeting I Stockholm 21.oktober 2014: The consumer behavior model. 17) SIFO-internt heldagsseminar våren 2014 om atferdsøkonomisk teori (med bl.a. innlegg om Mullainathan & Shafir: Scarcity – Why having too little means so much… og om David Kahnemans: Thinking, fast and slow. Samt Barry Schwarz: Why more is less) 18) Med konferansen om Atferdsøkonomi, ‘dulting’ og forbrukerpolitikk (2015), avsluttes satsingsområdet Atferdsøkonomi. Med håp om at satsingen har bidratt til at SIFO forskere også i framtiden vil dra nytte av atferdsøkonomisk teori og metode i sine arbeider.no_NB
dc.relation.ispartofseriesProsjektnotat 13-2015
dc.subjectSIFO
dc.titleAtferdsøkonomi, 'dulting' og forbrukerpolitikkno_NB
dc.typeReport
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/liberg/


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel