Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRysst, Mari
dc.contributor.authorBugge, Annechen Bahr
dc.date.accessioned2020-06-21T15:27:17Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:46:46Z
dc.date.available2020-06-21T15:27:17Z
dc.date.available2021-04-29T12:46:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5284
dc.description.abstractOverraskende lite reklame for usunn mat og drikke rettet mot barn De senere årene har det blitt satt stadig mer søkelys på samfunnets ansvar for å tilrettelegge for gode helsevalg. Ett av tiltakene som vurderes er å innføre restriksjoner på reklame for usunn mat og drikke rettet mot barn og unge. Hensikten med denne studien har nettopp vært å bidra med fakta og kunnskaper om omfanget av denne type reklame på mediekanaler som er mye besøkt av barn og unge. Vår kartlegging viste at barn og unge blir eksponert for langt mindre reklame for usunn mat og drikke enn debatten om temaet gir inntrykk av. Av de 9043 tv-reklamene vi gjennomgikk var det 1968 (22 prosent) av reklamene som omhandlet mat og drikke. 375 reklamer omhandlet usunne produkter av typen søtsaker, sjokolade, søte kjeks, salt snacks, is, brus, fastfood, pizza og lignende. Det vil si at 19 prosent av mat-/drikkereklamen var for usunne produkter. 4 prosent av all tv-reklamen som ble vist på de ni utvalgte kanalene i undersøkelsesperioden var for usunne mat-/drikkeprodukter. Det må bemerkes at det på de mest sette reklamefinansierte tv-kanalene for barn i alderen 3-11 år (Disney Channel og Cartoon Network), var ingen mat- eller drikkereklamer i undersøkelsesperioden. I de 30 mest leste tegneseriene og magasinene var det også svært lite reklame for mat og drikke. Av 117 reklamer var det kun 2 som omhandlet mat og drikke. Det var også lite mat- og drikkereklame på populære nettsteder. Det var en noe høyere andel av kinoreklamen som omhandlet usunne produkter enn det som var tilfellet for tv-reklamen og tegneserier/magasiner. Det samme kan sies om Facebook. Generelt inneholdt mange av mat- og drikkereklamene elementer som kan appellere til barn, for eksempel figurer, animasjoner og musikk. Det var imidlertid svært få som direkte henvendte seg til de yngste forbrukerne. I sin helhet viste vår gjennomgang at det mest fremtredende budskapet i dagens mat- og drikkereklame er koblet til helse, sunnhet og naturlighet. Flere SIFO-studier har vist at dette er de kvalitetsegenskapene forbrukerne i størst grad vektlegger ved kjøp av mat og drikke. Det har også vært en signifikant økning i vektlegging av disse kvalitetsegenskapene de senere årene. Tilknyttede prosjekter Usunn matno_NB
dc.publisherOslo, SIFO
dc.relation.ispartofseriesOppdragsrapport 5-2013
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleUsunne mat- og drikkereklamer rettet mot barnno_NB
dc.typeReport
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/marir/
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/annech/


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel