Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelle-Valle, Jo
dc.contributor.authorStorm-Mathisen, Ardis
dc.contributor.authorFrugård, Marcela
dc.contributor.authorRasmussen, Terje
dc.date.accessioned2020-06-09T15:22:17Z
dc.date.accessioned2021-04-29T14:22:21Z
dc.date.available2020-06-09T15:22:17Z
dc.date.available2021-04-29T14:22:21Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-82-7063-446-0
dc.identifier.issn1502-6760
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3740
dc.description.abstractForbruks- og servicejournalistikkens oppkomst og vekst som journalistisk diskurs siden slutten av 1970-årene er et av de mest markante trekkene i norsk og vestlig journalistikk. I kjølvannet av velstandsutviklingen, nisjemedienes suksess og frakoplingen fra partiene, utdifferensierte service-journalistikken seg med egne teknikker og genrer. Denne prosjektrapporten analyserer hvordan TV (inkludert nett-tv) har gjort forbruker- og livsstiljournalistikk til et underholdende og populært område, med utgangspunkt i programmene FBI og Puls i perioden 2002-2012. Prosjektets design har vært å studere programmene ved hjelp av kvantitative og kvalitative metoder for å kartlegge og forstå denne endringsprosessen. Gjennom nærstudier av de valgte programmene tegner det seg et bilde av NRK som en aktør som aktivt har tatt i bruk servicejournalistikken som et nytt område eller sjanger hvor de utøver sin allmennkringkastingsrolle. Mens det kan hevdes at den konvensjonelle forståelsen av hva allmennkringkastingsrollen bestod i var tematisk – gjennom at man henvendte seg til seere og lyttere som borgere (politisk, samfunnsrelevant) – så har rollen nå blitt løsrevet fra tema og i stedet knyttet nærmere til programmenes kvalitet. Det kan synes som om NRK har fokusert på servicejournalistikken – og dermed forbrukeren – som en sjanger som trekker seere, samtidig som det gjøres på måter som skal være gjennomsyret av journalistisk og forbrukermessig kvalitet. Det kan synes som om et nytt credo er «Vi kan gi deg det meste, men det må være god kvalitet». På den måten møter NRK utfordringene i en ny konkurranseutsatt medieverden: allmennkringkasting skal trekke mange og det skal være nyttig. Du-journalistikken trekker mange, og gjennom å gjøre det kvalitetsmessig godt så er det nyttig.. Tilknyttede prosjekter Forbrukerjournalistikkno_NB
dc.publisherOslo, SIFO
dc.relation.ispartofseriesFagrapport 3-2013
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleForbruks- og livsstilsjournalistikk i NRKno_NB
dc.typeReport
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/valle/
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/ardist/


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel