Show simple item record

dc.contributor.authorFrønes, Ivar
dc.contributor.authorBrusdal, Ragnhild
dc.date.accessioned2020-06-09T15:21:51Z
dc.date.accessioned2021-04-29T14:26:19Z
dc.date.available2020-06-09T15:21:51Z
dc.date.available2021-04-29T14:26:19Z
dc.date.issued1999
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3687
dc.description.abstractKundesamfunnet refererer til at kunderollen blir mer og mer framtredende i vårt samfunn. Ikke bare som et markedsfenomen, ved at kundene blir sterkere på markedet, men som et kulturelt utviklingstrekk. Å betrakte seg selv som kunde blir stadig vanligere i sammenhenger hvor andre roller eller strategier dominerte tidligere. Foreldre som besøker barnehagen for å undersøke kvaliteten på det som foregår før barnet eventuelt begynner, som klager på at barnet ikke får den kvalitet i undervisningen det har krav på, studentene som kritiserer det faglige opplegget og nekter å betale studie­avgiften, pasienten som ønsker et annet sykehus og bedre kvalitet; alle disse illustrerer kundesamfunnets utvikling. De kaller seg ikke nødvendig­vis for kunder, men de setter krav om kvalitet utfra sitt perspektiv som ­brukere eller forbrukere, de ønsker valg eller marked. Kundesamfunnet er synlig på alle områder. Familien som setter bort gulvvasken og hagearbeidet, som får skreddersydd sin fottur i Himalaya, som leier en interiørarkitekt til hjemmeinnredningen, som søker kvalitetsutdanning til barna og mosjon på trimsenter, er kunder på nye markeder. Kunderollen skapes ikke bare som en følge av at det dannes nye markeder. Kunderollen er også en holdning, en kulturell orientering, som skaper markeder.no_NB
dc.publisherLysaker, SIFO
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotat 3-1999
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleKundesamfunnet. Et essay om utviklingstrekk ved årtusenskiftetno_NB
dc.typeReport


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record