Show simple item record

dc.contributor.authorrandil
dc.date.accessioned2020-06-09T15:21:37Z
dc.date.accessioned2021-04-29T14:24:13Z
dc.date.available2020-06-09T15:21:37Z
dc.date.available2021-04-29T14:24:13Z
dc.date.issued1999
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3658
dc.description.abstractDe siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene har blitt utvidet, og kjøpesenterutviklingen har tatt av. Det er grunn til å tro at konsentrasjonen i varehandelen har økt ettersom antall dagligvarebutikker er drastisk redusert. Konkurransen blant dagligvareaktørene har endret seg. Tidligere var en opptatt av pris, mens nå er andre strategiske parametre av mer etableringshindrende karakter tatt i bruk. Eksempler er kampen om lokalene, eierinteresser i kjøpesentre, lojalitetskort, osv. (Jacobsen og Dulsrud 1994, Lavik og Brusdal 1996, Lavik og Strand 1997, Jacobsen, Dulsrud og Beckstrøm 1998.no_NB
dc.publisherSIFO, Lysaker
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotat 15-1999
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleStrukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdningerno_NB
dc.typeNotat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record