Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoshuus, Geir H.
dc.date.accessioned2020-06-07T21:05:12Z
dc.date.accessioned2021-04-29T13:54:51Z
dc.date.available2020-06-07T21:05:12Z
dc.date.available2021-04-29T13:54:51Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.isbn82-7894-219-6
dc.identifier.issn0808-5013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3218
dc.description.abstractDenne rapporten er en evaluering av Juventes rusforebyggende prosjekt "FRISTIL" hvor niendeklassinger over hele landet går på intensive kurs over fire dager. Etter selv å ha vært på kurs drar deltakerne tilbake til skolen sin og underviser de andre i klassen sin om rusforebygging. Målet har vært å undersøke hvorvidt FRISTIL lykkes i gi økt kunnskap om rusmiddelskader, bidra til endrede holdninger i bruk av rusmidler og til slutt bidra til endrede mønstre i faktisk bruk av rusmidler. Sentralt i rapporten står en diskusjon om hvorvidt kursdeltakerne lykkes i å ta med seg det de lærer på kurset og formidle erfaringer til andre på egen alder på egne ungdomsarenaer utenfor skolen. Det som framkommer tyder på at FRISTIL lykkes i å rekruttere unge ledere på skolen til INTRO-deltakelse, og at disse deltakerne gjennom kursperioden får styrket sine kunnskaper om rusrelaterte spørsmål. Mange av INTRO-deltakerne ser også ut til å framstå sosialt med egne ruskritiske holdninger. Rapporten reiser spørsmål om dette er holdninger de på sikt vil ta med seg til de lokale ungdomsmiljøene de kom fra, eller om dette er holdninger som de først og fremst vil dele i egne ruskritiske miljøer. Rapporten er skrevet på oppdrag fra Juvente.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport 16/05
dc.subjectNOVA--Rus--Ungdom
dc.titleAlkoholforebygging fra ung til ungno_NB
dc.typeReport
fagarkivet.source.pagenumber115


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel