Kritisk tenkning i demokratiopplæringen
dc.contributor.advisor | Wetlesen, Annika | |
dc.contributor.author | Hognestad, Therese | |
dc.date.accessioned | 2019-08-26T08:33:18Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-26T21:25:04Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T10:03:33Z | |
dc.date.available | 2019-08-26T08:33:18Z | |
dc.date.available | 2020-08-26T21:25:04Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T10:03:33Z | |
dc.date.issued | 2018-04 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/2865 | |
dc.description | Grunnskolelærer 5.-10.-trinn | |
dc.description.abstract | Formålene om kritisk tenkning og demokrati er begge sentrale i læreplanen, men læreplanen definerer dem ikke som begreper. Her undersøker jeg sammenhengen mellom de to begrepene, og forsøker å operasjonalisere dem gjennom praktiske erfaringer, som eksemplifisert gjennom kvalitative intervjuer med to samfunnsfaglærere. I oppgaven viser jeg hvordan kritisk tenkning kommer til uttrykk på ulike måter i opplæringa både om, for og gjennom demokrati, og at kritisk tenkning slik er en forutsetning for å drive god demokratiopplæring. Videre stiller jeg spørsmålet om kritisk tenkning blir og bør bli undervist som eksplisitt prinsipp, versus å flette det indirekte inn i undervisninga. | |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet | |
dc.subject | Samfunnsfagdidaktikk | |
dc.subject | Kritisk tenkning | |
dc.subject | Demokratiopplæring | |
dc.title | Kritisk tenkning i demokratiopplæringen | |
dc.type | Bachelor thesis |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [518]
LUI - Department of Primary and Secondary Teacher Education