Show simple item record

dc.contributor.advisorWetlesen, Annika
dc.contributor.authorHognestad, Therese
dc.date.accessioned2019-08-26T08:33:18Z
dc.date.accessioned2020-08-26T21:25:04Z
dc.date.accessioned2021-04-29T10:03:33Z
dc.date.available2019-08-26T08:33:18Z
dc.date.available2020-08-26T21:25:04Z
dc.date.available2021-04-29T10:03:33Z
dc.date.issued2018-04
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/2865
dc.descriptionGrunnskolelærer 5.-10.-trinn
dc.description.abstractFormålene om kritisk tenkning og demokrati er begge sentrale i læreplanen, men læreplanen definerer dem ikke som begreper. Her undersøker jeg sammenhengen mellom de to begrepene, og forsøker å operasjonalisere dem gjennom praktiske erfaringer, som eksemplifisert gjennom kvalitative intervjuer med to samfunnsfaglærere. I oppgaven viser jeg hvordan kritisk tenkning kommer til uttrykk på ulike måter i opplæringa både om, for og gjennom demokrati, og at kritisk tenkning slik er en forutsetning for å drive god demokratiopplæring. Videre stiller jeg spørsmålet om kritisk tenkning blir og bør bli undervist som eksplisitt prinsipp, versus å flette det indirekte inn i undervisninga.
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet
dc.subjectSamfunnsfagdidaktikk
dc.subjectKritisk tenkning
dc.subjectDemokratiopplæring
dc.titleKritisk tenkning i demokratiopplæringen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record