Lederdifferensiering «Hva er lederdifferensiering, hvilke typer er forsket på og hvordan påvirker det ansatte?»
Abstract
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å få en dypere forståelse av fenomenet lederdifferensiering, og gi en oversikt over hvordan ulike former for differensiert lederatferd praktiseres og hvordan det påvirker ansatte.
Problemstilling: Hva er lederdifferensiering, hvilke typer er forsket på og hvordan påvirker det ansatte?
Metode: Oppgaven er en litteraturstudie gjennomført som en scoping review, der 16 vitenskapelige artikler fra perioden 2010–2025 ble identifisert og analysert. Artiklene ble funnet via databasen EBSCO.
Resultat: Studien viser at lederdifferensiering ofte fører til negative konsekvenser som økt stress, lavere jobbtilfredshet, høy turnoverintensjon og økt konflikt, uavhengig av lederstil. Selv positive lederstiler som differensiert transformasjonsledelse og differensiert bemyndigende ledelse har mange negative utfall, som svekket tillit og samarbeid. Rettferdighetsdifferensiering skiller seg ut som mest positiv, ved å styrke oppgaveutførelse og forholdet til lederen. Differensiert misbrukende ledelse har gjennomgående negative effekter, mens differensiert autoritær ledelse og lederfavorisering gir noen fordeler for de som får mildere behandling eller er favorisert, men skaper mistillit og ekskludering.
Konklusjon: Denne litteraturstudien har bidratt til å samle systematisk kunnskap om ulike former for lederdifferensiering og deres påvirkning på ansatte. Studien gir innsikt i at lederdifferensiering, på tvers av lederstiler. Det visert seg at differensiering har flere negative sider enn positive konsekvenser for arbeidsmiljøet, særlig når den oppfattes som urettferdig. Funnene fremhever at opplevd rettferdighet og hvordan differensieringen utøves er avgjørende for om effektene blir skadelige eller fremmende. Studien identifiserer også kunnskapshull og peker på behovet for videre forskning på differensiering innen andre lederstiler og i ulike kulturelle kontekster.