• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Handelshøyskolen - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Handelshøyskolen - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lederdifferensiering «Hva er lederdifferensiering, hvilke typer er forsket på og hvordan påvirker det ansatte?»

Krishnakumar Ashvitha
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3204591
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Handelshøyskolen - Masteroppgaver [240]
Abstract
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å få en dypere forståelse av fenomenet lederdifferensiering, og gi en oversikt over hvordan ulike former for differensiert lederatferd praktiseres og hvordan det påvirker ansatte.

Problemstilling: Hva er lederdifferensiering, hvilke typer er forsket på og hvordan påvirker det ansatte?

Metode: Oppgaven er en litteraturstudie gjennomført som en scoping review, der 16 vitenskapelige artikler fra perioden 2010–2025 ble identifisert og analysert. Artiklene ble funnet via databasen EBSCO.

Resultat: Studien viser at lederdifferensiering ofte fører til negative konsekvenser som økt stress, lavere jobbtilfredshet, høy turnoverintensjon og økt konflikt, uavhengig av lederstil. Selv positive lederstiler som differensiert transformasjonsledelse og differensiert bemyndigende ledelse har mange negative utfall, som svekket tillit og samarbeid. Rettferdighetsdifferensiering skiller seg ut som mest positiv, ved å styrke oppgaveutførelse og forholdet til lederen. Differensiert misbrukende ledelse har gjennomgående negative effekter, mens differensiert autoritær ledelse og lederfavorisering gir noen fordeler for de som får mildere behandling eller er favorisert, men skaper mistillit og ekskludering.

Konklusjon: Denne litteraturstudien har bidratt til å samle systematisk kunnskap om ulike former for lederdifferensiering og deres påvirkning på ansatte. Studien gir innsikt i at lederdifferensiering, på tvers av lederstiler. Det visert seg at differensiering har flere negative sider enn positive konsekvenser for arbeidsmiljøet, særlig når den oppfattes som urettferdig. Funnene fremhever at opplevd rettferdighet og hvordan differensieringen utøves er avgjørende for om effektene blir skadelige eller fremmende. Studien identifiserer også kunnskapshull og peker på behovet for videre forskning på differensiering innen andre lederstiler og i ulike kulturelle kontekster.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit