Motivasjon og ledelse i møte med standardisering i barnevernet.
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker ledelse og motivasjon i møte med pålagte endringer i barnevernet. Økt statlig styring gjennom standardisering stiller nye krav til ledere, særlig innen endringsledelse og motivasjonsarbeid.
Problemstillingen er: Hvordan kan ledere i barnevernet motivere ansatte til å gå inn i pålagte endringer som innebærer standardisering av arbeidsoppgaver?
For å belyse dette, undersøkes innføringen av standardiserte forløp ved sentre for foreldre og barn, et spesialisert tiltak i barnevernet. I 2023 ble slike forløp innført som normerte beskrivelser av arbeidsprosesser med tilhørende maler for henholdsvis utredning og hjelpetiltak, noe som representerer en betydelig endring fra tidligere praksis uten felles standarder.
Datagrunnlaget består av kvalitative intervjuer med seks avdelingsledere ved ulike sentre. Tematisk analyse er benyttet for å identifisere og analysere meningsbærende temaer i datamaterialet. Flere teoretiske perspektiver anvendes for å belyse ledernes motivasjonsarbeid, herunder autoritetsbruk, endringsledelse, håndtering av motstand og betydningen av indre motivasjon.
Funnene indikerer at ledere i barnevernet er tro mot føringene om å innføre standardisert forløp og bruker pålegget som en viktig motivasjonsfaktor. Samtidig balanserer de kravet om etterlevelse og behovet for faglig og etisk skjønn. De benytter ulike strategier for å motivere ansatte, som tydelighet om pålegg, faglig drøfting, medvirkning og tilpasning. Engasjement for målgruppen fremstår som en sterk drivkraft, mens barrierer knyttet til usikkerhet, tolkning av retningslinjer og økte dokumentasjonskrav, håndteres gjennom involvering og justeringer. Studien viser at motivasjonsarbeid i en slik kontekst krever ledelse som både er styrende og lyttende, med evne til å navigere i spennet mellom struktur og skjønn, samt mellom lojalitet til systemet og kritisk refleksjon.