Offentlige innkjøp for en grønnere fremtid Fra strategi til praksis, Oslo kommunes bruk av innkjøpsmakt for klima og miljøkrav
Abstract
Offentlige myndigheter har stor innkjøpsmakt til å fremme det grønne skiftet, og påvirke markedet for miljøvennlige løsninger gjennom sine anskaffelser. Oslo kommune anskaffer årlig for rundt 36 milliarder kroner, og er Norges nest største innkjøper. Kommunen ser på sine anskaffelser som et kraftfullt virkemiddel for å oppnå sine klima- og miljømål. I denne masteroppgaven undersøker vi hvordan Oslo kommune benytter sin innkjøpsmakt for å fremme klima og miljø i sine anskaffelsesprosesser. Det er også innført nye krav til klima og miljø i anskaffelsesforskriften (FOA) som tråde i kraft 1. januar 2024. Den nye hovedregelen er at oppdragsgiver skal vekte miljø og klimahensyn med minst tretti prosent i tildelingskriteriene. Oppgaven prøver å belyse problemstillingen: «I hvilken grad og på hvilken måte bruker Oslo kommune sin innkjøpsmakt for å fremme miljø og klima i sine anskaffelser? Vi har valgt en flerfaglig kvalitativ oppgave, og utfører et dokumentstudie, med Oslo kommune som case. For å undersøke hvordan Oslo kommune bruker sin innkjøpsmakt, har vi utført to analyser. Analyse 1 utforsker Oslo kommunes anskaffelsesstrategi med nye føringer etter 2017, og analyse 2 er en omfattende undersøkelse av Oslo kommunes innkjøpspraksis, hvor vi har analysert konkurransegrunnlaget til kommunens utlysninger i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring i perioden januar 2024 til februar 2025. Dette for å undersøke om kommunen setter satte klima- og miljøkrav til leverandører, og om det er noen endring i kommunens innkjøpspraksis etter nye krav til klima og miljø i FOA § 7-9.
Undersøkelsen bidrar til å belyse Oslo kommunes benyttelse av egne klima- og miljøkrav i sine anskaffelsesprosesser, og om endring i anskaffelsesforskriften § 7-9 har hatt innvirkning på kommunens innkjøpspraksis til å stille strengere klima- og miljøkrav. Våre funn viser at klima- og miljøkrav er tydeligst i transportanskaffelser, hvor kommunen ofte vekter miljø som gir en klart bedre klima- og miljøeffekt. Kommunen benytter klima- og miljøkrav i mindre grad i bygg og anleggsanskaffelser, og i vare- og tjenesteanskaffelser gjør kommunen det svakest. Analysen viser at Oslo kommune benytter klima- og miljøkrav i sine anskaffelsesprosesser for å fremme egne klima- og miljømål, og at deres anskaffelsesstrategi setter sterke føringer for hvordan klimamålet skal nås. Men undersøkelsen avslører at det fortsatt er rom for forbedring til å gjennomføre miljøkrav i deres anskaffelsesprosesser, og at endringen i FOA § 7-9 har hatt liten innvirkning for innkjøpspraksisen til Oslo kommune. Undersøkelsen tyder på at Oslo kommune ikke benytter sin innkjøpsmakt i stor nok grad til å nå egne klima- og miljømål.