Sosial innovasjon i barnevernet - En kvalitativ studie om hva som påvirker barneverntjenestens muligheter for sosial innovasjon
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvilke forhold som påvirker barneverntjenestens muligheter for sosial innovasjon. Tematikken er forankret i behov for utvikling i takt med endrede samfunnsforhold, økte krav til kvalitet og rettssikkerhet, samt økende kompleksitet i brukernes behov. Problemstillingen som belyses er: Hva påvirker barneverntjenestens muligheter for sosial innovasjon?
Studien bygger på kvalitativ metode med semi-strukturerte intervjuer, av et strategisk utvalg informanter. Både interne i barneverntjenesten og eksterne aktører er inkludert, der alle har erfaring med i sosial innovasjon. Dataene er analysert tematisk.
Funnene viser at mulighetene for sosial innovasjon formes i et rom mellom strukturelle krav og profesjonelt handlingsrom. Informantene viser vilje til innovasjon, men opplever fragmenterte systemer, målkonflikter og manglende støtte. De samme strukturene kan både fremme og hemme innovasjon, avhengig av hvordan de tolkes og anvendes.
Studien konkluderer med at sosial innovasjon i barneverntjenesten ikke kan tas for gitt som ønsket, mulig eller nødvendig, uten vurdering av kontekst og behov. Innovasjonsmuligheter avhenger av profesjonenes egenforståelse, styringslogikker og tjenestens samfunnsoppdrag. Oppsummert støtter resultatene tidligere forskning og teori om mulighetsrom for sosial innovasjon i offentlig sektor.