«Det meste kan løses over en kopp kaffe!» - God kommunikasjon ved utøvelse av tillitsbasert styring og ledelse i Oslo kommune
Abstract
Dette prosjektet gjennomgår Oslo kommunes vedtak om tillitsbasert styring og ledelse fra2017, og undersøker nærmere hvordan toppledere i kommunen forstår den delen av vedtaketsom omhandler god kommunikasjon. Kommunikasjon er en essensiell del av å utøve ledelse,og ved innføring av tillitsbasert ledelse og styring i kommunen kan det være nødvendig å giklare signaler om hvordan ledere bør praktisere dette. Denne studien undersøker om detforeligger en felles definisjon av god kommunikasjon, og videre hvordan dette begrepetforstås av toppledere i Oslo kommune.
Det har blitt gjennomført fem semistrukturerte intervjuer med toppledere i Oslo kommune. Dehar blitt spurt nærmere om deres forståelse og definisjon av begrepet god kommunikasjon oghvordan de opplever at dette er forankret i deres organisasjon. Studien viser at toppledelsen iOslo kommune ikke har en felles definisjon av god kommunikasjon, men funnene indikererogså at deres kommunikasjonskompetanse er høy sett i lys av anerkjent kommunikasjonsteori.Forankringen av tillitsbasert styring og ledelse antas å være godt implementert hostoppledelsen og deres ledergruppe, men det er knyttet en viss usikkerhet rundt om resten avorganisasjonen har samme forståelse.