Et tverrfaglig samarbeid- samordning av tjenester for barn i barnehagen med behov for særskilt tilrettelegging. En dokumentanalyse av tjenestetilbud for barn i barnehagen på tvers av involverte kommunale etatene.
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av tverrfaglig samarbeid mellom kommunale tjenester for barn med behov for særskilt tilrettelegging. Oppgaven bygger på problemstillingen «Hvordan skape en felles forståelse av tjenestetilbud for barn i barnehagen med behov for særskilt tilrettelegging på tvers av kommunale etater?». Formålet er å belyse hvilke organisatoriske faktorer som fremmer og hemmer tverrfaglig samarbeid mellom aktører som Pedagogisk fagsenter, logopedtjeneste, helsesykepleier, fysioterapeuttjeneste, Pedagogisk- Psykologisk tjeneste og barnehage. Organisasjonsteori og samhandlingsteori er anvendt for å få fram nyanser og aspekter i forståelsen av hvordan det tverrfaglige samarbeidet om tjenestetilbudet fungerer og koordineres. I denne studien spiller ulike styringsdokumenter en avgjørende rolle som skriftlig rammeverk i samarbeidsprosessene mellom fagpersoner som arbeider med barn i barnehagen. Disse dokumentene bidrar til å strukturere og definere ansvarsområder, og de legger grunnlaget for hvordan ulike etater skal samarbeide for å løse oppgaver rundt barnet på en helhetlig måte. I tillegg er i større grad enn tidligere, satt søkelys på flere ansvarsområdet rundt barnet som går i barnehagen som må løses helhetlig og med bidrag fra fagpersoner fra de nevnte etatene. Det er viktig å forstå hvorfor tverrfaglig samarbeid ikke alltid oppnår ønskede resultater. Dette kan innebære å revurdere hvordan samarbeidet er strukturert, hvilke styringsdokumenter som brukes, og hvordan kommunikasjonen mellom aktørene kan forbedres. Å identifisere og løse disse utfordringene er avgjørende for å realisere det fulle potensialet av tverrfaglig samarbeid i velferdssektoren.Funnene peker på behovet for enn koordinerende enhet som kan sikre struktur, tydelig ansvarsforhold og felles målforståelse. En koordinerende leder som tar ansvar for og bidrar med overordnede organisering av det tverrfaglige arbeidet kan være avgjørende for et vellykket samarbeid. Det er viktig at deltagerne i samarbeidet har en felles forståelse av mål, ansvarsområder, forventninger til hverandre, forståelse for hverandres faglige perspektiver og ikke minst gode muligheter til å drøfte de dilemmaene som oppstår i samarbeidet. Tjenesteapparatet rundt barn med særskilt behov står overfor komplekse og sammensatte problemstillinger, ofte omtalt som wicked problems. Wicked problems krever fleksible og samordnede løsninger.