Skoleledelsens påvirkning på ansattes motivasjon og mestring - når individuell støtte begrenser organisasjonsutviklingen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3203721Utgivelsesdato
2025Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker hvordan ulike typer lederatferd påvirker ansattes motivasjon og mestring i skolen. Gjennom kvalitative intervjuer med ansatte og ledere ved to grunnskoler, analyseres hvordan lederatferd virker i praksis, med utgangspunkt i teori om transformasjonsledelse, Høsts helhetlige modell for ledelse og de 31 lederatferdene til Engelsrud, Høst og Stokkeland. Studien anvender Tjoras SDI-metode, og bygger på totalt åtte intervjuer med 14 informanter.
Funnene viser at ledelse påvirker både motivasjon og mestring, særlig når den oppleves som tydelig, støttende og relasjonell. Tilbakemelding, anerkjennelse, forventningsavklaring og involvering fremheves som viktige faktorer. Studien viser også at samsvar mellom de ansattes og ledernes oppfatning av lederatferd forsterker effekten av ledelsen.
Samtidig identifiseres et spenningsforhold mellom individuell støtte og strategisk utviklingsarbeid, der lederne opplever at situasjonelle krav gjør det krevende å arbeide systematisk med langsiktig utvikling. På bakgrunn av dette utvikles konseptet når individuell støtte begrenser organisasjonsutviklingen, som et forsøk på å beskrive denne utfordringen.
Studien bekrefter at ledelse må tilpasses konteksten, og at mellomliggende og situasjonelle variabler må forstås og påvirkes aktivt over tid for å drive organisatorisk endrings- og utviklingsarbeid. Funnene har implikasjoner for skoleledere og beslutningstakere som ønsker å utvikle ledelsen i spennet mellom støtte og utvikling, og viser at transformasjonsledelse kan være et nyttig rammeverk når den praktiseres i sin fulle bredde.
Nøkkelord: skoleledelse, lederatferder, transformasjonsledelse, motivasjon, mestring, kompleksitet, helhetlig ledelse