• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Handelshøyskolen - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Handelshøyskolen - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelse på avstand En kvalitativ undersøkelse av hvordan ledere påvirker medarbeidernes motivasjon på hjemmekontor

Kaur, Navjot
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203716
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Handelshøyskolen - Masteroppgaver [240]
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven er skrevet med formål å undersøke sammenhengen mellom ledere og motivasjonen til medarbeidere på hjemmekontor. På bakgrunn av dette er problemstillingen som skal besvares i oppgaven følgende;

«Hvordan og i hvilken grad kan ledere påvirke motivasjonen til medarbeidere på hjemmekontor?».

Formålet med oppgaven er å undersøke hva som motiverer medarbeidere på hjemmekontor og hvilken rolle lederen spiller inn i dette.

For å belyse problemstilling ble det utført en kvalitativ undersøkelse. Det ble gjennomført seks semistrukturerte intervjuer i en offentlig virksomhet. Disse informantene er fra samme avdeling, men har ulike lederrelasjoner.

Funnene fra undersøkelsen viser at ledere har stor betydning for hvordan medarbeidere opplever motivasjon på hjemmekontor. Tillit fra lederen og frihet til å styre sin egen arbeidsdag uten kontroll eller overvåking fra lederen trekkes frem som motiverende. Samtidig trekkes også behovet for nye utfordringer og mulighet for utvikling frem som motiverende. Dette kan tilfredsstilles gjennom små endringer i arbeidsoppgaver og støtte fra lederen. Videre kommer det frem av funnene at kommunikasjon gjennom annerkjennelse og gode tilbakemeldinger er avgjørende for medarbeidere på hjemmekontor. Det er motiverende å bli sett av lederen og at man blir fulgt opp.

Avslutningsvis kan det konkluderes med at funnen viser at ledere har stor påvirkning også for motivasjonen til medarbeidere på hjemmekontor. For at medarbeideren skal føle seg motivert på hjemmekontor må ledere være bevisst på at de har ulike behov og derfor tilpasse oppfølgingen til hver enkelt medarbeider.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit