• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogiske ledere med midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet - hvilken betydning kan det ha for barnehagen?

Tjølsen, Synnøve
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:355369764:97424662.pdf (1018.Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203705
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver [49]
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen Pedagogiske ledere med

midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet - hvilken betydning kan det ha for

barnehagen? For å svare på problemstillingen er følgende forskningsspørsmål stilt: 1) Hva er

barnehagens praksis når en ikke får tak i kvalifiserte pedagogiske ledere? 2) Hvordan

organiseres arbeids- og ansvarsoppgaver når rollen som pedagogiske leder fylles av en person

med midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet? og 3) Hva er erfaringene med å ha

pedagogiske ledere med midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet?

Jeg har tatt utgangspunkt i utvalgte profesjonsteoretiske perspektiver for å belyse fenomenet,

med mål om å få økt innsikt og utvikle ny kunnskap. Det har vært en varierende tilgang og

mangel på kvalifiserte førskolelærere og barnehagelærere i norske barnehagene siden 1960-

tallet, og til tross for at bruken av midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet er utbredt og

kjent, er det lite forskning om konsekvensene av ordningen. De mest nærliggende

kvantitative og kvalitative forskningsarbeidene handler om årsakene til at barnehagelærerne

slutter eller hvorfor de ikke slutter, og undersøkelser om arbeidsfordelingen mellom

barnehagens tradisjonelle yrkesgrupper. Barnehagenes årlige rapporteringer bidrar med et

viktig tallmateriale som synliggjør utbredelsen av pedagogiske ledere med midlertidig

dispensasjon fra utdanningskravet.

I forskningsprosjektet har jeg hatt en kvalitativ tilnærming ved bruk av semistrukturerte

individuelle intervju. Det er gjennomført tolv intervjusamtaler, med fem styrere, to

kvalifiserte pedagogiske ledere og fem pedagogiske ledere med midlertidig dispensasjon fra

utdanningskravet. De med dispensasjon har variert utdanningsbakgrunn og fartstid i

barnehagen. Det ble brukt tematisk analyse for å analysere det empiriske materialet.

I analysen og gjennom drøftingen synliggjøres noen områder hvor det å ha pedagogiske

ledere med midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet kan ha en særlig betydning for

barnehagen. Disse områdene er kvalifisering og kompetanse, personalgruppens

sammensetning og stabilitet, fordeling av arbeids- og ansvarsoppgaver og arbeidsbelastning.

Oppsummert viser forskningsprosjektet at det har en betydning for barnehagen om

pedagogiske ledere har midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet, men det trengs mer

forskning på dette området
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit