Pedagogiske ledere med midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet - hvilken betydning kan det ha for barnehagen?
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen Pedagogiske ledere med midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet - hvilken betydning kan det ha for barnehagen? For å svare på problemstillingen er følgende forskningsspørsmål stilt: 1) Hva er barnehagens praksis når en ikke får tak i kvalifiserte pedagogiske ledere? 2) Hvordan organiseres arbeids- og ansvarsoppgaver når rollen som pedagogiske leder fylles av en person med midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet? og 3) Hva er erfaringene med å ha pedagogiske ledere med midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet?
Jeg har tatt utgangspunkt i utvalgte profesjonsteoretiske perspektiver for å belyse fenomenet, med mål om å få økt innsikt og utvikle ny kunnskap. Det har vært en varierende tilgang og mangel på kvalifiserte førskolelærere og barnehagelærere i norske barnehagene siden 1960-tallet, og til tross for at bruken av midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet er utbredt og kjent, er det lite forskning om konsekvensene av ordningen. De mest nærliggende kvantitative og kvalitative forskningsarbeidene handler om årsakene til at barnehagelærerne slutter eller hvorfor de ikke slutter, og undersøkelser om arbeidsfordelingen mellom barnehagens tradisjonelle yrkesgrupper. Barnehagenes årlige rapporteringer bidrar med et viktig tallmateriale som synliggjør utbredelsen av pedagogiske ledere med midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet.
I forskningsprosjektet har jeg hatt en kvalitativ tilnærming ved bruk av semistrukturerte individuelle intervju. Det er gjennomført tolv intervjusamtaler, med fem styrere, to kvalifiserte pedagogiske ledere og fem pedagogiske ledere med midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet. De med dispensasjon har variert utdanningsbakgrunn og fartstid i barnehagen. Det ble brukt tematisk analyse for å analysere det empiriske materialet.I analysen og gjennom drøftingen synliggjøres noen områder hvor det å ha pedagogiske ledere med midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet kan ha en særlig betydning for barnehagen. Disse områdene er kvalifisering og kompetanse, personalgruppens sammensetning og stabilitet, fordeling av arbeids- og ansvarsoppgaver og arbeidsbelastning.
Oppsummert viser forskningsprosjektet at det har en betydning for barnehagen om pedagogiske ledere har midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet, men det trengs mer forskning på dette området